Jeg vil have mine 119,- igen

1.0
For let saltede popcorn. Fair nok, shit happens. En cola light fyldt til toppen så den drypper, og desmere uden et overdrevet indhold af kuldioxid. Det sker for selv den bedste og kan lige så vel være en fejl fra leverandørens side. En knap så god start på aftenen hvor underholdningen leveres af den ellers velskrivende Anders Thomas "Blinkende Lygter" Jensen, samt skuespilleren (ja man skal jo lige lave en ordentlig film før man kan tillade sig at blive krediteret som instruktør) Tomas Villum Jensen. Jeg har lade mig fortælle at filmen skal ses som en metafortælling der følger op på den meget interessante filmdebat der har raseret imellem populærinstruktørerne samt de mindre anerkendte auteurs. Det glæder mig når emner som disse bliver bragt på banen, for det er for mig svært forståeligt at en film som "Den eneste ene" skal besidde rekorden for antallet af flest solgte billetter for en dansk film, men samtidigt at Von Trier kan opnå statslig støtte i op til så meget som 835,- pr. solgte billet. Der må gøres noget her, nogle må røre i vande, og det er hvad jeg forventer af dagens lille underholdnings intermezzo. Filmen starter op med hvad der ligner et klip fra Triers "Breaking the waves". Det skal dog også lige udpensles af den læspende teaterskuespiller Nikolaj Kopernikus der beder hende fra Nynne om at tage tilbage til platformen. Okay så er den fanget ik'... Vi lader os hurtigt erfare at det bare er et klip fra Claus (Boe) Volters nye film, og at vi befinder os ved premieren i hvad der ligner en Nørrebros belligende biograf. Scenen er sat og mine forventninger til de tematiske omdrejningspunkter ser ud til at lade sig opfylde. Jeg bliver dog hurtigt irriteret af den generelle overspilning fra samtlige skuespillere, og at man vælger at caste Ulrik Thomsen i en rolle der åbenlyst er skrevet til Thomas Bo Larsen. Ikke dermed sagt at type-casting er det åbentlyse valg, men Ulrik for satan!! Det kan du gøre bedre... Jeg sidder forventningsfuldt og håber på et klimaks der skal revolutionere branchen og bringe en ny dagsorden til den Zentropa/Nimbus etablerede danske filmverden. Jeg sidder ved slutteksterne med et spark i maven og en dårlig smag i munden. Ikke fordi jeg har oplevet en åbenbaring af religiøse undertoner, men fordi jeg foretog det valg at betale 119 danske kroner for en billet, en mellem cola og en stor popcorn. Min aften er blevet taget fra mig, og ingen verdens penge kan give mig den tilbage. Kredit til Nordisk Film for at holde den på lige under en halvanden time, så jeg kunne nå hjem til Søndagsfilmen i tide. Den dårlige smag skulle vaskes væk, omend med billig parallelimporteret kropssæbe fra Gdansk. Jeg har dog lært én væsentlig detalje af hele denne eskapade!! Hvis jeg møder Tomas Villum Jensen, Anders Thomas Jensen eller bare en der hedder Thomas på gaden, så vil jeg venligt bede ham om at aflevere de 119 kroner tilbage som han skylder.

P.S.: Det burde være muligt at give 0 stjerner, da en enkelt antyder at, man har accepteret værkets eksistens.
Sprængfarlig bombe