Chans bundprop

1.0
Af de Hollywood-film, Jackie Chan har medvirket i, er The Medallion den absolut værste. The Tuxedo kom tæt på, men her er bundskraberen.

Med en papirtynd historie, som har paralleller til en af Eddie Murphys dårligste film, Golden Child (helt enig, Thomas Nielsen), er der ikke meget forandret fra det, vi kender fra Chans side, men denne gang er det hele bare meget dårligere end normalt.

Chans store force har altid været hans akrobatiske form for kungfu og stunts, og det indeholder denne film kun i en meget begrænset udstrækning. Resten klares med virkelig ringe computereffekter, som gør actionscenerne ypperligt uinteressante.

Hvis man sammenligner med Jackie Chans bedste Holllywood-film, Rush Hour 1+2, er det hurtigt evident, hvad der går galt i The Medallion. For det første er historien som tidligere nævnt noget rubbish og manuskriptet virkelig skidt. Et af Rush Hours stærkeste elementer er sammenspillet mellem Chan og Chris Tucker - mødet mellem øst og vest, mellem den fokuserede asiat og den rapkæftede amerikaner. I The Medallion har Chan ingen god medspiller, og navnligt Lee Evans som comic sidekick er ikke kun hamrende overspillende, men også decideret enerverende. Claire Forlanis Nicole James er totalt ligegyldig og er kun med for at agere kærlighedsobjekt for Chan samt give en følelsesmæssig vinkel på historien. Og som det nok er klart for de fleste, kan Chan alene ikke holde en film kørende, hvor han skal tale engelsk, og ingen af karaktererne bliver således interessante.

Et godt råd til alle Chan-fans, som ikke allerede har stiftet bekendtskab med denne elendige produktion: lad den være. Vælg hans Rush Hour-film i stedet, eller eventuelt hans gamle Police Story-serie.
The Medallion