Et studie i 'action-camp'.

3.0
Her er en film der nærmest tigger om at blive kritiseret. Den er i alle henseender plat, tyknakket, har dårlig stil, flade one-liners, krum-tær agtigt skuespil og et plot der grænser sig til en naturkatastrofe.

Men dette mener jeg netop er pointen med det hele. Filmen er for meget i samtlige henseender. Den overtrumfer sig selv i dumheder, hvorved tilskueren aldrig er i tvivl om at det ikke skal tages seriøst. Tværtimod, man kommer til at sympatisere med den grænseløse selvironi.

Instruktøren Rob Cohen har med 'The Fast & The Furious' og 'XXX' vist en evne til at beskrive menneskets mest primitive biologiske drifter. Nok prøver vi alle at udvikle os til intelligente kultursnobber, men i os er der dybere instinkter og drifter, som evolutionspsykoligien påpeger aldrig ændrer sig. (Torben Grodahl ville gi' mig fem for denne betragtning). Dybest set handler 'XXX' om dengang vi alle rendte rundt som hulemænd på sletten.

Der er noget i os, som gør at vi fascineres ved Van Diesels abe-lignende adfærd. Han er handlekraftige, fysisk overlegen og sejrsherren. Han kæmper sig op til at blive stammens høvding, og dette er årsagen til kvinden vil være med ham (modsat den kraftige bad-guy der har været hemmeligt forelsket i hende i årevis). Kvinden vælger ikke en nummer to. Hendes drifter går efter nummer et. (Jvf. også 'Fast & Furious i dette sammenhæng)

Don't blame me. Jeg går ind for ligestilling, men jeg syntes denne vinkel passer unægteligt godt til 'XXX'. - Det forklarer også filmens succes og hvorfor så mange piger i min omgangskreds alligevel syntes at filmen er god. Filmen er dårlig, ja, men på den fede måde.
xXx