Misery Chastain cannot be dead

4.0
Jeg ville virkelig gerne vide, hvad der gav Steven King inspiration til at skrive ”Misery”. For præmisset for historien i denne filmatisering af Kings bog er virkelig interessant.

En berømt forfatter, Paul Sheldon (James Caan) kører galt under en snestorm midt i ingenting i Colorado, og hans selvudråbte største fan, den tidligere sygeplejerske Annie Wilkes (Kathy Bates), kidnapper den sårede forfatter og plejer ham. Men hun har en ganske speciel form for pleje, der i løbet af filmen blandt andet involverer at brække hans ankler.

Sheldon er midt i en brudperiode i sit forfatterskab. Han har længe skrevet kærlighedsromaner om en kvinde i Victoria-tiden, Misery, men i sin nyeste bog har han afsluttet den serie af bøger ved at slå hende ihjel i en barselsseng. Før bilulykken havde han netop færdiggjort et manuskript til sin nye bog, hvor han vender tilbage til en mere seriøs stil.

Men Sheldon er ikke halvt så interessant som Annie. Hun er fuldkommen vild med Misery-karakteren, som hun omtaler, som om de var bedste venner. Hun lovpriser og skamroser også Sheldon til skyerne, og hun erklærer endda, at hun elsker ham. Men da hun finder ud af, at Misery dør i den sidste bog, bliver hun arrig. Hun får Sheldon til at brænde manuskriptet på sin nye bog, og hun sætter ham til at genoplive Misery-serien.

Som en thriller består spændingen selvfølgelig i, om Sheldon slipper væk eller ej. Men det er jo ganske forudsigeligt, at han ikke slipper væk i det første stykke tid. Så som thriller er filmen ikke så interessant. Det er snarere Kathy Bates som den skræmmende Annie, der gør hele filmen værd at se.

Selv om plottet er forudsigeligt, så er den karakter hun skaber alt andet end forudsigelig. Det ene øjeblik eksploderer hun, og i det andet øjeblik er hun den rareste sygeplejerske nogensinde. Hun giver filmen en skræmmende og for det meste overbevisende galskab.

Filmen havde måske et større potentiale i temaerne om publikum og forfattere. Om produktion og reception. Filmen rører ved disse emner, men leger ikke nok med dem efter min mening. Men ikke desto mindre er det i kraft af Bates' skuespil en seværdig film.
Misery