Moderne Sci-Fi action-brag

5.0
Deja Vu (udtales vist Vy) er en dejlig lille sci-fi thriller der appellerer til sanserne mere end den apellerer til hjernen. Den handler om Denzel Washington der bliver sat paa en svaer sag. En baad er blevet sprunget i luften af en terroist og flere hundrede mennesker er omkommet. Samtidig er sagen linket sammen med mordet paa en laekker kvinde som Denzel synes er hot. Val Kilmer hjaelper til og introducerer Denzel for et top-secret government project der goer at de nu kan se tilbage i tiden (altid praecist fire dage og nogle timer). Det betyder at de kan undersoege sagen i dagene op til handlingen, og foelge kvinden i hendes sidste dage. Nu er det jo en Tony Scott film og i ved jo alle at han leverer bang-for-the-buck hver gang! Det gjorde han ogsaa i den undervurderede (omend epilepsi-fremkaldende) Domino, og i Deja Vu faar vi action og spaending hele vejen igennem. Tony slapper lidt af med kameraet denne gang og lader handlingen udfolde sig og det er rart! Denzel er sublim i rollen som den street-smarte agent (en rolle han ogsaa spillede i Inside Man), som selvfoelgelig ogsaa ender med at blive transporteret tilbage i tiden selvom han ikke han ikke har nogen flux-capacitor..

Det er lidt specielt at den foregaar i New Orleans efter Katrina og det giver en post-destruktions-foelelse som egentlig ikke passer til filmens tone. Ikke desto mindre er ideen om tidsrejse maaske en utopisk droem som byens indbyggere gaar rundt med og derfor er sceneriet maaske passende.

Filmens sci-fi elementer er fremragende undtagen en enkelt detalje som jeg ikke vil naevne, men jeg kan afsloere at filmhistoriens foerste bil-jagt i to tempi er en kendsgerning med denne film.

Koeb nogle popcorn og nyd de to timers eksplosiv underholdning og Denzels vindende smil. Det er pengene vaerd.

Ciao.