Stiller et mega realevant spørgsmål

6.0
Filmen Clockwork Orange er et værk der til dags dato i min verden kun bliver overgået af et andet; bogen. Antony Burgees der skrev bogen var en meget vred og kritisk mand, og gud hvor jeg i denne sammenhæng elsker ham for det. Samtidig spiller Malcolm McDowel fuldstændigt eminent! Den var/er ekstremt provokerende, og dette er jo altid et plus. Den får en lyst til a kaste op, at græde, at bryde sammen og indse hvor skrøbeligt samfundet er og give op. Den vækker væmmelse med de groteske men dog ikke så virklighedsfjerne scener, og den tvinger en til selvransagelse, eller at se væk(billedligt og bogstaveligt talt). Den stiller det mest interresante spørgsmål: er det det værd hvis prisen for et stabilt samfund er at fjerne folks egen vilje, egen lyst? Nu er det noget siden jeg har set filmen, men jeg husker tydeligt bogens slutning hvor Alex ligger på sin seng efter at ha fået fjernet symptomerne han er blevet pålagt i fængslet, og der tænker han mens han lytter til sit elskede klassiske musik: jeg havde lyst til at se hele verdnen ligge blødende for mine fødder, jeg var i sandhed helbredt, og det store spørgsmål er jo: er han det? Knægten er jo fuldkommen psykopat, men de følelser der er blevet ham påtvungen, er det ikke nogen han burde kunne føle normalt? Og bliver mennesket ikke for robot-agtigt hvis vi bliver tvunget til at følge normens moralkodeks? Tænk over det, se den, væmmes den og glem den aldrig! Eneste umiddelbare minus ved filmen er at den modsat bogen ligger væsentligt mere vægt på de lettere pornografiske handlinger, og dermed flytter focus en smule, men den skal have 6 stjerner for skuespillet er eminent, og den fanger som film på en anden, og også feeed måde som den skal.
A Clockwork Orange