They´re coming to get you Barbera!

5.0
Night of the living dead ( NOTLD ) er den første film i George A. Romero´s zombie trilogi, eller nu er der jo så 4, hvis man tæller Land of the dead med. NOTLD var banebrydende for sin genre, da den kom ud i biograferne i 1968. Men det var også en film, som der var meget delte meninger om, specielt blandt anmelderne, der nærmest var delt i to lejrer. Sidenhen har filmen fået kult status og den står stadigvæk den dag i dag, som et hovedværk i skrækfilmens historie. George A. Romero var kun 29 år gammel, da han instruerede NOTLD, som desuden var en lavbugdet film.

I 1968 var der mange der beskyldte filmen, for at være direkte saditisk og at den ligefrem opfodrere til vold, i dag virker det måske lidt overdrevent, at den film kunne skabe så meget debat i 68. Men det sker jo desværre stadig i dag at en eller anden film, skal havde skylden fordi at en ældre mand er blevet slået ned, når det i virkeligheden er forældrene der ikke har været gode nok til at opdrage deres børn.

I dag virker filmen nok ikke så makaber, som den gjorde for 39 år siden, men den har dog stadig nogle scener som nok skal " tilfredsstille " fans af genren, bl.a. en scene hvor zombierne går rundt og spiser af forskellige kropsdele, den scene blev filmet med et håndholdt kamera for at give scenen et mere dokumentar agtigt præg, hvilket har været en stor inspirations kilde for mange andre film i horror genren.

Horror genren er nok min ynglings genre, men jeg har ikke set så mange zombie film endnu, så derfor har jeg købt Trilogy of the dead boksen, som er et rigtig godt sted at starte, hvis man har blod på tanden til noget zombie sjov. Hvis du godt kunne tænke dig at have NOTLD med danske undertekster, så skal du købe boksen med alle tre film, for de andre udgaver, som der er på det danske marked er enten en klippet udgave eller 30 års jubilæums udgaven, som eftersigende ikke skulle være særlig god, der er nemlig lagt 15 minutter ekstra til filmen, som ikke ligefrem skulle gøre den bedre end original udgaven.

Hvis du er til skræk- eller zombiefilm og du ikke har set NOTLD endnu, så kan den varmt anbefales.

5/6 stjerner
Night of the living Dead