Mod vold og magt

4.0

Der er både fortvivlelse og håb i den debuterende instruktør Tony Kayes vigtige film om had og desperation - "American History X"

Had næres af menneskeligt underskud. Unge arbejdsløse, uden faste holdepunkter i tilværelsen, fanget i desperation og kedsomhed, forsager deres magtesløshed ved at smadre den nærmeste koreaner og hans butik. Eksistensen og identiteten er truet, og så må de "fremmede" eller de "anderledes" holde for. Den forstemmende akuelle problemstilling i "American History X" har et rungende historisk ekko, og uden at forsimple en socialt kompleks og ulykkelig historie hvisker filmen en opfordring til at bryde ud af hadets onde cirkel.

I hagekorsets tegn

Derek Vinyard (Edward Norton) hviskede ikke, da han prædikede hadets og voldens nødvendighed for kvarterets unge uden drømme og håb for fremtiden. Han tøvede ikke, da han knuste hovedet på den sorte fyr, der havde forsøgt at stjæle hans bil. Og han bøjede ikke nakken, da politiet hentede ham, og han blev idømt tre års fængsel. Nu har Derek afsonet sin straf. Han kommer hjem til sin familie, og ser at lillebroren Danny (Edward Furlong) har fulgt i sin brors fodspor - Danny omgås Dereks gamle venner og er ved at blive udklækket som fuldblods nynazist. Men i fængslet har Derek fået udfordret sit gamle verdensbillede. Spørgsmålet er, om Derek kan kappe forbindelsen til sit gamle miljø - og for hvilken pris?

"American History X" er instruktøren Tony Kayes spillefilmdebut. Den tidligere reklamefilminstruktør har desuden selv stået for fotograferingen, og det ses. Dereks fortid forælles i flashbacks fotograferet i sort-hvid, og i denne vekslen mellem nutid og fortid, farve og sort-hvid, henter filmen sin visuelle dynamik og fortællemæssige overskud. Hvor flashbacks ofte spænder ben for fortællingen, lykkes det her at holde fortids- og nutidshistorierne i luften, samtidig med, at de hele tiden belyser og lægger sig i forlængelse af hinanden.

Overbevisende

Også skuespillerholdet skal have deres del af æren for, at "American History X" er så stærk en oplevelse. Næsten altoverskyggende er Edward Norton i rollen som Derek. Han spænder overbevisende fra den unge, letpåvirkelige Derek over den senere, ikke ressourcesvage, men fortabte nynazist og til den ældre, sympatiske Derek, brændemærket af sin fortid i form af et tatoveret hagekors, der dækker for hjertet. Det er en stor præstation. Fine præstationer ses også af Edward Furlong, som den både søgende og tvivlende Danny og Beverly D'Angelo som familiens syge mor, for nu at fremhæve et par af perlerne på snoren.

Der er ingen tvivl om, at den visuelle virtuositet, den fysisk anfægtende grafiske vold og det alt andet end nemme livtag med så ømtåleligt et emne som nynazismen, gør "American History X" til en kontroversiel film. Nogle vil måske tage afstand fra den. Og den kan blive misforstået. Men det er en modig film. Det er en moralsk film. Det er bare ikke nogen nem film.
American History X