En lille perle af en kærlighedskomedie

5.0
'As Good As It Gets' er langt de fleste steder kategoriseret som en ren komedie, hvilket på sin vis også er korrekt nok. Men det er sparsomt med de helt store grin. Faktisk vil jeg mene at filmen ikke er særlig sjov.
Kvaliterne i filmen ligger andetsteds; i de flotte fortolkninger af personerne, rejsen ind i et plaget sind og ikke mindst kærlighedens besværlighed, om man så må sige. På disse punkter er 'As Good As It Gets' fremragende og faktisk også ret gribende, hvad overraskede mig, da jeg havde hørt, at det kun skulle være en sjov komedie uden den store tyngde. Men sådan har man jo lov at blive overrasket (ikke at jeg aldrig nyder at se disse 'rene' komedier).

Den perfekt castede Jack Nicholson spiller rollen som forfatteren og den noget asociale Melvin fortræffeligt. Han fortolker en sindslidende mand utroligt godt; man har ondt af ham som bare pokker, mens man frygter, hvad der næste gang kommer ud af hans til tider alt for store mund.
Rollen som Melvin indbragte Nicholson en velfortjent oscar.
Og hvis vi bliver ved oscars vandt Helen Hunt også en for sin præstation som servitricen, hvis søn har utallige sygdomme. Hunt spiller ligeledes fantastisk som denne forvirrede unge dame, der har svært ved at finde sig til rette i sin hårde hverdag, hvor hun i øvrigt bor sammen med sin mor og selvfølgelig sin søn (når hun da ellers ikke er på hospitalet med ham).
De mesterlige skuespilspræstationer Nicholson og Hunt leverer, bærer filmen op på et andet niveau, da der ikke er andre bemærkelsesværdige virkemidler.
I starten af filmen går det hele faktisk så langsomt, at man undrer sig kraftigt over, hvor denne mærkværdige film vil føre os hen. Kommer den aldrig videre? Jo, det gør den. Den første del af filmen, der er på en halv time, vil jeg tro, bruges faktisk bare - i bund og grund - til at beskrive disse tre underlige personer (den tredje centrale person er en bøsse, der bliver tævet af nogle voldsmænd). Det gør, at vi udvikler en speciel relation til dem, og føler med dem.
En klog og usædvanlig opbygning, efter min mening.

'As Good As It Gets' er en aldeles særpræget film, til os, der nyder at se disse film, der har noget anderledes og specielt at tilføje til filmens verden.
Udover det er 'Det Bli'r Ikke Bedre', som den hedder på dansk, sjov, til tider sørgelig (nogle vil mene deprimerende) og hyggelig. En lille perle af en kærlighedskomedie.