Mere taskenspilleri fra Nolan

4.0
Christopher Nolans magifilm handler om to tryllekunstnere, som i slutningen af det 19. århundrede står i lære samme sted - men ender som bitre fjender, efter den ene er skyld i, at den andens kone bliver dræbt på scenen. Deres stadigt mere bitre kamp kommer både til at handle om at stjæle hinandens tricks og sabotere hinandens forestillinger.

Christian Bale er fantastisk som den ene scenemagiker, men Hugh Jackman er ikke langt bagefter som den anden. Og Michael Caine har en rigtig fin rolle som Jackmans ingénieur - ham, som bygger de mekanikker, der driver mange af illusionerne. "The Prestige" byder på et virkeligt fascinerende univers af dimser og dingenoter, som i nogle tilfælde nærmer sig steampunk - især efter at Nikola Tesla er kommet på banen (spillet af David Bowie i en lidt sjov casting).

I det hele taget er det en flot designet film, som giver et farverigt billede af England og USA omkring år 1900 og nogle år frem. Nolan klipper med vanlig sikkerhed frem og tilbage i tid og sted, men selv om det fungerer fint, er det ikke helt så overbevisende som i "Memento". "The Prestige" virker lidt mere stiv i det.

Det var muligvis én af grundene til, at jeg aldrig blev 100% grebet af den - hvilket dog også hænger sammen med, at jeg gennemskuede den. "The Prestige" handler om tryllekunster og er i ekstremt høj grad er bygget op omkring illusioner - både som del af handlingen og i forhold til én som tilskuer. Men jeg så altså igennem dens vendepunkter og hemmeligheder, og det er et problem for den type film. Dér lider "The Prestige" dog nok også under, at jeg havde set "The Illusionist" kort tid forinden, for selv om de to film har vidt forskellige handinger, har de mange ens træk i brugen af tryllekunsterne.

Alt i alt synes jeg faktisk, at det er det svageste, jeg endnu har set fra Nolan. Men det er nu stadig en rigtig god film, som både byder på stor underholdning og mange lag i plottet.
The Prestige