Jagten er begyndt

6.0
Predator er en af de gode gammeldags action film, hvor der ikke er sparet på noget, når vi snakker om one-liners og masser af blod og ødelæggelse. Den har alt det, som en action film skal havde for at være en god action film og mere til. Det var som om at 80'ernes action film ikke kunne blive blodige nok, jo blodigere, desto bedre var det. I dag er det nærmest omvendt, Hollowood er blevet så bange for at komme til støde nogen, at der er kommet den ene censur lov efter den anden, så hvis man skulle lave Predator i dag, ville den jo komme til at ligne en børnefilm, hvis man sammenlignede den med den originale.

Predator er en fremragende action film, ingen tvivl om det, og den holder sig faktisk rigtig godt, selv efter 20 år, er den stadig noget af det ypperligste, som Hollowood har præsteret inden for genren. Selvfølgelig er den lidt 80'er agtig på nogle punkter, som f.eks. de hårdt pumpede soldater stereo typer, som man så i så mange af i 80'ernes action film, men udover det, holder den sig faktisk rigtig godt, især takket være Stan Winstons og R/Greenbergs special effects, som har gjort et rigtigt godt stykke arbejde med at designe Predatoren, et andet klogt træk var at de (Stan Winston og R/Greenberg) valgte at lave deres helt egen alien og ikke efterligne det design, som ellers var blevet så kendt fra filmen som hed Alien, og Predatoren er jo i dag næsten, ikke helt, men næsten ligeså kendt som designet af Alien.

Det kan da godt være at Predator, ikke er ligeså kendt som Alien, men tilgengæld er Predatoren 10 gange mere tough end Alien er, for Alien bekæmpede jo "kun" nogle besætnings medlemmer fra et fragtskib, hvorimod Predatoren tager kampen op mod nogle virkelig pumpede soldater, som er anført af den endnu mere pumpede Arnie S.

Men så skal det også lige siges at de der Aliens er virkelig lede når de angriber i flok, for så er de mindst ligeså farlige som en Predator, prøv bare at se Aliens: det endelige opgør. Der ser man virkelig hvor farlig Alien er.

Hold da helt op, det var da noget af et sidespor, som jeg kom ud på der. Tilbage til anmeldelsen.

Predator er jo en rigtig gennemført action/sci-fi film, som bestemt kan anbefales, desuden har Arnold Schwarzenegger jo nogle af de fedeste one-liners, de vælter jo nærmest ud af ærmet på ham, som f.eks. en scene hvor Dutch (Arnolds karakter) fyrer en kniv gennem en soldat som prøvede at snige sig ind på ham, hvor efter han tilfreds siger "STICK AROUND", der er rigtig mange gode (eller grinagtige, alt afhængig af hvem man er) one-liners i Predator, og de fungerer faktisk alle sammen hvilket er meget sjældent.

Predator er drengerøvs action, når det er bedst og den kan bestemt anbefales til hver en tid.

6 store stjerner herfra.
Predator - jagten er begyndt