Erotica

4.0
Romance er fransk film, når det er bedst og .... mest fransk

"Romance" er en fortsættelse af den franske instruktør Cathrine Breillats filmiske udforskning af den kvindelige seksualitet. Og man må sige, at hun fermt jonglerer med de erotiske scener, hvoraf nogle nærmer sig den rene porno. Blot serveret på en for pornogenren uhørt måde, nemlig elegant, sensuelt og ja, ganske pirrende.

Kønnenes kamp
Filmens hovedperson Marie (Caroline Ducey) er kæreste med fotomodellen Paul (Sagamore Stevenin). Hun er meget forelsket i ham, men må sande, at han ikke længere begærer hende. I sin frustration opsøger hun seksuel bekræftelse hos andre mænd og hvirvles ud i kroge af seksualiteten, hun ikke før har kendt til. Proportionalt med hendes affærer genfinder Paul interessen for hende, og Marie må indse, at mænd og kvinders forhold bygger på spil for galleriet mere end på kærlighed. Det gælder om at være den, der kommer senest hjem, siger Marie, og vi ser hende vente i trappeopgangen, længe efter Paul har lukket hoveddøren bag sig. Først da fejer hun triumferende ind ad døren og modtager selvbevidst hans jaloux undersøgende og lystne blik. Forholdet mellem kønnene er en sygelig kamp, der selvfølgelig, uden at afsløre for meget, ender fatalt.

Ikke en engel
Catherine Breillat er en begavet billedmager, der forstår at bruge nærbilleder, så man på mikrobiologisk vis kommer ind på livet af karaktererne. Billeder af kroppe bliver til rene ornamenter, kurver og linjer, når vi ser dem så tæt på. Men mest markant er Breillats brug af lange indstillinger, der, hvad end vi befinder os i Marie og Pauls klinisk indrettede hjem eller i elskerens bordel-bordeaux hule, sitrer af nærvær og spændinger. Det er pinefuldt, når scenerne ingen ende vil tage, og vi tvinges til at forholde os til den smerte og frustration, Marie føler. Ikke at hun er en engel. Faktisk er hun ofte offer for sin egen neurose og fjerner sig med sin - typisk for fransk film - evige udtalte selvanalyse sig længere og længere væk fra Paul.

"Romance" er en flot fransk film, der behandler både sine personer, sit dybe eksistentielle tema og sine erotiske optrin smukt, seriøst og uden omsvøb.