Morgenthalers løftede pegefinger

2.0
Anders Morgenthalers voksentegnefilm blev én af sidste års mest omtalte danske film, efter den blev vist i Cannes. Det var da også superfedt at se en animeret film målrettet mod voksne, men jeg syntes desværre, det blev ved det gode forsøg.

Morgenthaler vil gerne afsløre, hvor væmmelig pornoindustrien er, og hvordan den udnytter mennesker. Det kan der bestemt være noget om, men "Princess" gør det så primitivt, at jeg ikke synes, den rammer. Det virker, som om filmen har en grundlæggende præmis, der hedder: 'Hvis det er porno, er det ondt'. Jeg kan sagtens acceptere, at en film har en så klar holdning, men det holder ikke, når argumentationen for dén holdning er på linje med 'Princess er død, og det var nok pornoens skyld' eller 'Den lille piges mor var pornoskuespiller; derfor blev pigen seksuelt udnyttet'.

Det er for naivt, og dermed scorer Morgenthaler et selvmål. Til sammenligning gik Lukas Moodyssons "Et hul i mit hjerte" ind i mekanismerne bag porno på en helt anden og langt mere skræmmende måde. I "Princess" ender det bare med at blive en undskyldning for en dum selvtægtsfilm. Derudover har Morgenthaler og Mette Heeno i øvrigt ikke skrevet særligt overbevisende replikker, så mange af dialogscenerne i "Princess" er tunge og utroværdige.

Til gengæld er der guf på den visuelle side. Morgenthalers talent ligger først og fremmest dér, og der er rigtig fine ting i de tegnede scenerier - og ikke mindst i skiftene mellem tegnefilm og de stumper rigtig film, der bruges som hovedpersonens flashbacks til opvæksten med hans søster, Princess. Kun når animationen virkelig skal være dynamisk, halter det en smule - det gælder især actionscenerne, hvor den slet ikke kommer på niveau med fx den animerede sekvens i "Kill Bill".

"Princess" er en på mange måder unik film. Der er aldrig lavet noget lignende i Danmark. Men det bliver aldrig mere end gode intentioner, fordi manuskriptet er for svagt, og fordi filmen som helhed mangler det punch, som Morgenthaler så frygteligt gerne vil have.
Princess