Hopkins vs. Gosling

4.0
Veteranen Hopkins leverer varen til fulde i denne thriller om perfektionisten Ted Crawford (Hopkins), der begår det perfekte mord på sin utro hustru (Embeth Davidtz). Vi ser ham udføre drabet i starten, og vi hører ham tilstå til betjenten, der anholder ham. Den unge advokat Willy Beachum sættes på sagen, der virker ligetil og nem. Men Ted nægter sig skyldig, og han har lagt en nøje plan for at sno sig smertefrit igennem retssystemet.

Ted nyder det faktisk. Næsten så meget, at man skulle tro, at konens utroskab måske ikke var den eneste grund til drabet. Det efterfølgende spil var måske den virkelige motivationsfaktor. Og der spilles, gør der. Beachum giver nemlig ikke op så let, da Crawford lokker ham i en fælde ved at udnytte hans hovmod. Beachum er nemlig på vej fra statsadvokatens kontor til en prestigefyldt og højt betalt stilling ved et advokatfirma.

Plotmæssigt er filmen ganske enkel med et klassisk handlingsforløb med plottwists og detaljer, der alle er velkendte indenfor genren. Der er nok ikke så langt fra kriminaldramaet her til en velproduceret episode fra en god krimi-serie på tv. Men Gosling og Hopkins tilføjer filmen karakter og styrke, der fylder hele lærredet ud. Det er første gang, jeg ser den meget roste unge skuespiller, Ryan Gosling, og det er imponerende, at han kan hamle op med en veloplagt Hopkins.

Hopkins giver en vældig god præstation som en skummel og ubehageligt selvsikker morder. Et lille glubsk smil under hans gennemborende blik kan få det til at løbe koldt ned af ryggen. Men han tilføjer også Crawford nogle nuancer, der adskiller rollen fra Hopkins velkendte rolle som kannibalen Lecter. Gad vide hvor mange psykopatiske mordere, der gemmer sig i Hopkins?

Gosling spiller ganske godt op til Hopkins. Der er måske ikke meget kød på rollen som Beachum på manuskriptplanet, men Gosling tilføjer rollen nogle nuancer og nogle charmerende træk, der gør forestillingen til en fornøjelse.

Der er ikke den store dybde at finde i ”Fracture”. Beachums selvudslettende besættelse af mordgåden er overfladisk sammenlignet med Finchers behandling af emnet i ”Zodiac”. Og selv om der måske er et par revner at spore, så er det en biografbillet værd at se Hopkins og Gosling skøjte sammen i overfladen af ”Fracture”.
Fracture