Skip it!

2.0
Nu er det instruktøren Lee Tamahori der piller ved Philip K. Dick's historie. Efter den skandaløse xXx 2 havde Tamahori mange ting at rette og forbedre. Desværre flopper han endnu engang, og der er mange grunde til, hvorfor det ikke lykkes for Tamahori.

For det første misbruger han forlægget på det groveste, og for det andet er instruktionen ganske enkelt for svag. Next indeholder ligeså mange klicheer som xXx 2 gjorde, og det siger vist alt. Og fuck hvor er det da trist at se en instruktør (bevidst, vel at mærke) at irritere sit publikum ved at kaste de mest slidte og opbrugte klicheer i hovedet på os. Det er sgu da for slapt. Next kunne ellers have været en glimrende sci fi, hvis man blot havde bedre ideer til filmen, og det havde Tamahori altså ikke. For selve historien er god nok, og man burde have fået mere ud af den, men det er desværre ikke tilfældet med de folk bag her.

Next formår desværre heller ikke at underholde sådan for alvor. Der er én god actionsekvens i løbet af filmens spilletid, og måske en eller to skægge episoder, men slet ikke nok til at tilfredsstille nogen. På lyd og billedsiden er det standard arbejde, som man nu kan forvente sig af denne larmende produktion.

Man har valgt Cage til hovedrollen, og det kommer næppe bag på mange, da han ofte medvirker i den type film, som ikke kræves meget af ham. Den ellers gode Julianne Moore spiller også en klichefyldt rolle, som ikke er værd at omtale. Det samme gør den overskønne Biel. Køn pige, som Hollywood elsker at vise frem, men hun må snart søge noget mere udfordring.

Konklusionnen er vel den, at Next er en skuffelse, også selvom man ikke havde de store forventninger til den. Tamahori burde vælge sit næste projekt med omtanke, og han kan starte med at holde sig væk fra actionfilm - det dur han altså ikke til. Men altså en mangelfuld produktion, der fortjent blev en fiasko.

Kan ikke anbefales!
Next