Maya via Hollywood

4.0
”Apocalypto” er et underholdende actionbrag. Mel Gibson fylder filmen med spænding og vold fra ende til anden. Og så er det med fantastiske kostumer og jungleomgivelser. Det er showbusiness a la Hollywood.

"Apocalypto" er en meget traditionel Hollywoodhistorie om en klar heltefigur, som først må lide smerte og kæmpe for sit liv og sin familie. Mel Gibson har stort set kun en fortælleskabelon i manuskriptskuffen. Men det gør skam ikke noget, for det er effektiv underholdning som enhver kan forstå.

Filmen foregår i Maya-imperiets sidste tid. Vores helt hedder Jaguar Paw (Rudy Youngblood). Han bor med sin jagtstamme og sin familie i en idyllisk landsby i junglen, hvor der hersker ro og fred. Og så hersker der slapstick humor, hvor der grines af landsbyens infertile klovn. Men idyllen og klovneriet ophører, da de onde imperialister invaderer landsbyen og tager byens mænd til fange.

Som i Gibsons andre film er magthaverne dekadente, sadistiske og helt igennem skurkagtige. Volden er gennemført klam med knuster kranier, knækkede knogler, bunkevis af lig og masser af blod. Gibson bruger alle de gamle kneb med slow motion og gentagede shots, og han kombinerer dem med lette digitalkameraer, der flyver igennem junglen. Hverken handlingsmæssigt eller teknisk er filmen voldsomt nyskabende, men det enkle fungerer.

Volden er for meget efter min smag. Men i modsætning til en lige så voldelig film,”300”, så er volden bygget op om et plot. Der er massakrer og mutilationer til højre og venstre i begge film. I ”Apocalypto” er helten ikke et testosteron-monster, der smadrer det ene uhyre efter det andet. Han er i stedet en lille mand, der må løbe for at overleve.

Det er ikke en film, der indeholder de store kompleksiteter eller kulturhistoriske nuancer. Det er klassisk, enkel Hollywood-underholdning. Og det er såmænd godt nok.
Apocalypto