En klassiker er født

6.0
Så er Ridley Scott tilbage igen. Denne gang med en autentisk historie, om gangster miljøet i 70´ernes New York. Efter nogle film på rimeligt niveau, er Scott tilbage i samme klasse, som hans mesterværker, Alien og Blade Runner.

Historien eller historierne, er to parallel historier om henholdvis, gangsteren Frank Lucas(Denzel Washington) og den seje betjent Richie Roberts(Russel Crowe).
Da Frank Lucas´ mentor og gangster boss dør, står den nådesløse og brutale Frank klar, til at overtage forretningen. Han får den geniale idé at importere rent heroin, med gadenavnet "Blue Magic", via militær flyene fra Vietnam, hjem til New Yorks narko miljø. Det er en traditionel gangster historie, omkring grådighed og de splittelser det giver i familien. Denne del af historien har rigtig mange lighedspunkter med Goodfellas, dog uden den samme karakter dybde, men det fungerer fremragende, med en igen mesterlig Denzel Washington.

Og så er der Richie Roberts, som er gadebetjent i New York. Han er nærmest blevet en "lonely wolf", da stort set hele politistyrken, er bund korrupt. Da det ser mest håbløst ud, får Richie en gylden mulighed for at gøre op med korruptionen og de stigende narkoproblemer. Han bliver "headhuntet" til at lede en enhed, der skal infiltrere New Yorks narko baroner, og vejen er nu banet for de to hovedrollers uundgåelige sammenstød. Hvis Denzel delen minder lidt om Goodfellas, er denne del som taget ud af en French Connection film, og det fungerer bare perfekt, med en rigtig god Russel Crowe.

Alt lige fra plot,skuespil,musik går op i en højere enhed, og American Gangster, er klart Scotts bedste siden Blade Runner, og måske hans bedste nogensinde. To ting står dog helt fast- filmen vil for det første rydde bordet ved de kommende Oscars, og for det andet vil den i årene frem stå tilbage som en klassiker.

American Gangster