Why Do You Fight It Earl?

4.0
Kevin Costner overrasker positivt med et rolleskift som henholdsvis hengiven ærke amerikansk familiefar og skabs-massemorder.

Costner spiller Earl Brooks, der har stor succes med sine æskefabrikker, men hvad hans kone og datter ikke ved er at Earl lever et dobbeltliv som massemorderen The Thumbprint Killer, der lever igennem hans alter-ego Marshall (Hurt) men en dag går det galt da en hobby-fotograf får taget et billede af Brooks igang med at myrde et elskende ægtepar og han begynder nu at afpresse Brooks, og vil med på hans næste murdering rampage.

Mr. Brooks er en elementært spændende thriller, der scorer et ekstra point på sit noget usædvanlige præmis. Det er specielt fedt når Costner fører sine samtaler med Marshall (altså sig selv) og nogle gange tror man faktisk, ligesom Brooks, på at Marshall er en seperat person.

Fedt er det også at se familieidyllen krakelere, når der afsløres beskidte hemmeligheder inden for Brooks hjemmets 4 vægge.

Mr. Brooks tilføjer som sådan intet nyt til genren men præsenterer blot et kendt præmis på en utraditionel måde: Nemlig hvad der driver seriemordere og hvorfor de gør som de gør.

Men det bedste ved filmen er Costners rolle og det er dejligt at se ham smide sit good-guy image på jorden med et brag der kan høres længe efter filmens slutning. William Hurt er som sagt fantstisk som den forstyrrede og galgenhumor elskende Marshall. Men Demi Moore kører lidt for meget på automatgear og hendes rolle minder om alt for mange af hendes tidligere.

Bruce A. Evans er hovedsageligt kendt for nogle tynde komedie manuskripter og den fortræffelige Stand By Me, men her bevæger han sig over i den helt anden grøft og det er lykkes fint, og visuelt ser filmen også rigtig lækker ud.

4 overraskende stjerner til en film jeg ikke havde forventet meget af. Intet originalt men underholdende og spændende så længe den står på

Der skal til sidst lyde et stort bifald til filmens drømmescene henimod slutningen, som er meget ubehagelig
Mr. Brooks