Britisk klassefilm

4.0
Britisk-fransk storfilm baseret på Ian McEwans berømte roman om to søstre, Briony og Cecilia, der vokser op på et gods i 30'erne og begge er fascineret af husholderskens søn, Robbie, som deres familie også har taget til sig. Den yngste søster, Briony, ser sin storesøster klæde sig af og hoppe i springvandet foran øjnene af Robbie - men Briony misforstår, hvad der ligger bag, og det sætter gang i en serie af hændelser, som ender med, at hun anklager Robbie for en forbrydelse, han ikke har begået. Han ryger i fængsel, og den spirende kærlighed mellem ham og Cecilia får først lov til at leve igen, da Robbie er på vej i krig i Frankrig.

"Atonement" er en forfærdeligt tragisk historie, som på ét plan er en stor romance i klassisk stil, men på et andet plan handler om Briony og hendes personlige konsekvenser af det falske vidnesbyrd. På film har instruktør Joe Wright valgt at dele historien op i tre afgrænsede afsnit, hvoraf det første, på godset i 1935, er klart det bedste. Den del er kostumedrama af høj klasse, hvor skuespillerne spiller igennem på en baggrund af smukke scenerier.

Da scenen så skifter til London og Frankrig under 2. Verdenskrig, bliver filmen efter min mening en smule træg. Det er, som om Wright mister noget af det dramatiske greb om begivenhederne - samtidig med at han ikke får foldet Robbies kamp for at komme hjem til Cecilia så flot ud som i bogen. Og den afsluttende scene med Brionys refleksioner mange år senere virker lidt påklistret. Den del fungerer ikke overraskende bedre på skrift (selv om det nu er en fin detalje, at Anthony Mingella har en cameo som interviewer - filmisk peger "Atonement" på mange måder tilbage på hans "The English Patient").

"Atonement" bliver dermed en film, der starter fantastisk, men slutter i et lavere gear - så jeg gik ud af biografen med en underlig fornemmelse af at have set en god film, men stadig være småskuffet. Jeg kan dog sagtens se, hvad det er, der har fået den nomineret til syv Oscars, og den er ikke mindst fantastisk flot at se på. Smukt fotograferet med masser af sans for billedkompositioner - faktisk så meget, at filmen næsten bliver for kunstnerisk og stillestående visse steder.

Derudover har "Atonement" glimrende skuespil hele vejen rundt. Keira Knightley og James McAvoy gør det rigtig godt i de romantiske hovedroller, og 13-årige Saoirse Ronan er forrygende som den unge version af Briony. I det hele taget er det dejligt at se sådan en stor produktion med al den klasse og kvalitet, man forventer af en britisk film af denne type. Også selv om den har en underligt dalende intensitetskurve.
Soning