You Are Screwing With My Work

5.0
Da en af mine venner, der arbejder som taxachauffør sagde at man aldrig kunne vide sig sikker på hvem man møder i byens natteliv som taxachauffør fik jeg lyst til at anmelde Michael Manns intense storbythriller om lejemorderen Vincent og og taxachaufføren Max der mødes under ganske normale omstændigheder.

Filmen forvandler sig fra et dialogbårent drama til en yderst intens noir-spændingsfilm omkring 20 minutter inde i filmen, da Max på en meget uheldig måde bliver åbenbaret for Vincents makabre proffession og efter dette tager spændingen ikke af mange sekunder ad gangen uanset om det så gælder actionscener eller fængende dialoger.

Midt i Stuart Beatties tilsyneladende enkle scenarie giver Paul Cameron og David Wasco os, under Michael Manns instruktion naturligvis, nogle uffateligt flotte billeder af Los Angeles både by day og night, vi bliver præsenteret for det ene betagende billede af Lysenes By efter det andet ledsaget af en fornuftig vekslen mellem tunge rytmiske beats, melankolsk rockmusik og dunkende techno-rytmer, kort sagt bliver alle aspekter af storbylivet repræsenteret igennem musikken.

Skuespillet i Collateral er exceptionelt. Tom Cruise er overraskende kold og kynisk som lejemorderen der ikke ser andet end sine mål foran sig og Jamie Foxx er helt suveræn som den stille Max, der kommer ud på sit livs største prøve, derudover er Mark Ruffalo cool som en beregnende politimand og den nyslåede Oscar vinder Javier Bardem en rolle som sydamerikansk gangsterboss, der har (i en af filmens bedste scener) en sjov analog om Julemanden og hans liste.

Hvis man ikke allerede har stiftet bekendtskab med Michael Manns mesterlige, intense stemningsgyser er der ikke andet end sige at man skal ned til den lokale DVD-pusher!
Collateral