Mere spændingsmiddel, tak

2.0
Det er en fin idé at bygge en krimihistorie omkring de mennesker, som har det særlige job at gøre rent efter døde mennesker. I "Cleaner" spiller Samuel L. Jackson en tidligere politimand, der har sådan et special-rengøringsfirma. Han bliver viklet ind i filmens plot, da han bliver sat til at rydde op i et hus, hvor der tydeligvis er begået et mord - men bagefter går det op for ham, at politiet intet kender til noget mord.

Jackson gør det glimrende i hovedrollen, og "Cleaner" er også nydeligt lavet rent teknisk. Flotte billeder med stor detaljerigdom, der især i starten af filmen giver personerne karakter.

Problemet er bare, at de karaktertræk, som bliver etableret i starten, ikke rigtig bliver brugt til noget i resten af filmen. Hvorfor skal man have at vide, at hovedpersonen er pertentlig og detaljeorienteret, når det absolut ikke betyder noget senere? I stedet får man en handling, der er så klichépræget, at de store twists kan regnes ud længe i forvejen. Plus en ret påklistret sidehistorie om hovedpersonens besværlige forhold til sin søde teenagedatter.

"Cleaner" mangler simpelt hen basal spænding. Den kører stille og roligt derudad, indtil stemningen så fuser helt ud i en uinspireret slutsekvens. Instruktør Renny Harlin har ellers nogle ganske effektive actionfilm på cv'et, men her får han aldrig spændingskurven til at pege opad. Den uinspirerede instruktion kan også ses på Ed Harris og Eva Mendes, som er under normalt niveau i deres store biroller. Til gengæld er 14-årige Keke Palmer god som hovedpersonens datter - men hendes rolle hænger som nævnt ikke ordentligt sammen med resten af en lidt for flad film.
Cleaner