I am Iron Man!

4.0
Milliardaeren og playboyen Tony Stark opfinder nye vaaben til den amerikanske regering.
Men da han er ude og afproeve sin seneste opfindelse, bliver han saaret og taget til fange.
Han bliver nu tvunget til at bygge vaaben for fjenden, men i stedet bygger han et panser, som kan redde hans liv og hjaelpe ham med at flygte.

Da han er tilbage i USA, beslutter han sig for at bruge sin opfindelse til at bekaempe kriminalitet.
Motivationen for Starks forvandling fra ligeglad drengeroev til bekymrende superhelt maa siges at vaere bygget op omkring klicheerne for genren. I forhold til helte som Spider-Man og Batman mangler der ogsaa en staerkere indre konflikt mellem mennesket og superhelten, som ellers har vaeret grundlaget for nogle af de bedre superheltefilmatiseringer. Starks moralske dilemma ligger ellers lige for i hans rolle som vaabenfabrikant, men dette udforskes kun overfladisk. Filmen skal have ros for at have modet til at udspille sig paa baggrund af en saa nutidig konflikt som kampen i Afghanistan. Men samtidig goer filmens grundlæggende lette tone ogsaa, at scenerne fra det krigshaergede land foeles en anelse malplaceret, taget den reelle situation i betragtning.

Bedre gaar det, naar filmen koncentrerer sig om at underholde og lader Robert Downey Jr. om at styre showet i rollen som Tony Stark. Downey Jr. tilfoerer baade humor og en smittende charme til karakteren, samtidig med at han ikke er bange for at udstille Starks daarligere sider. Det hele leveres paa Downey Jr.'s afslappende facon, der goer, at de scener, hvor Stark er alene med sine gadgets og robotmedhjaelpere, er filmens sjoveste. Blandt Downey Jr.'s levende medspillere leverer ogsaa Kurt Russel varen som Starks handelspartner, Stane, der baade agerer intern konkurrent i firmaet og faderfigur for Stark. Terrence Howard og Gwyneth Paltrow faar desvaerre ikke helt saa mange strenge at spille paa som henholdsvis vennen Jim Rhodes og assistenten Pepper Potts. Deres primaere opgave ender med at vaere som maabende tilskuere til Downey Jr.'s uforudsigelige opfoersel som baade Tony Stark og Iron Man.
Iron Man