It'll Never Be Back

6.0
Den første Terminator opstod i en hed feberdrøm hos James Cameron, og hvilken film han har fået omsat det til.

Mange vil uden tvivl sige at Terminator ikke har klaret tidens tand, men det er kun til dels rigtigt. Godt nok er de stop-motion effekter og animatronics ikke særligt imponerende i dag, men til gengæld besidder Terminator den alvorlige historie, som tit røg af helvede til i de fleste af 80'ernes actionfilm. For godt nok er Terminator først og fremmest en actionfilm men også en tragisk kærlighedshistorie mellem vores sårbare helt og heltinde, der mindst er ligeså intressant som de vel tilrettelagte actionsekvenser.

En anden ting der stadig gør at Terminator stadig har lige så høj underholdningsværdi som den formentlig havde tilbage i 1984 er grænsen mellem hårdtpumpet action og menneskeligt drama, Cameron fletter elegant de to ting sammen ved at lade vores helt fortælle den lamslåede heltinde hvorfor en dræbermaskine er ude efter hende imens de brager igennem gyder og er forfulgt af den ihærdige Terminators maskingeværssalver, hvilket bevirker at vi som publikum både er underholdt mens plottet er i konstant fremdrift.

Terminator er altså ikke bare en selsættende og legendarisk film, men KULT! At den fungerer hamrende effektivt som et stykke exploitation actiondrøn overskygger tit den kendsgerning at der bag facaden ligger en overset love-story (hvilket nok var grunden til at ligeså mange kvinder som mænd har taget filmen til sig) og et hamrende tankevækkende sci-fi subplot.

Arnold Schwarzenegger spiller her den rolle der skulle gøre ham til et million-aktiv i Hollywood som den ustoppelige actionhelt. I Terminators skikkelse formår han at gøre rollen helt sin egen i form af mekanisk (og østriengelske) replikker og en fremragende kropsmimik.

Michael Biehn er derimod i den helt anden grøft som helten Reese. Han er hård udenpå, men dybt sårbar et følelsesmæssigt roderi indeni, dette vil jeg sige er måske hans bedste rolle. Ikke kun under Camerons instruktion men generelt, og til sidst Linda Hamilton der gennemgår en forvandling fra den søde girl next door til en selvstændig og handlekraftig kvinde.

The Terminator er en 80'er film i særklasse og fortjener utallige gensyn

Terminator