The Blood Is The Life

5.0
Da ridderen Vlad vender hjem fra sit korstog mod de tyrkiske hedninge venter der ham en ubehagelig overraskelse: Hans kone har begået selvmord i den tro at Vlad er dræbt i slaget, hvilket er et ondskabsfuldt træk fra tyrkerne, dette får den hidsige adelsmand til at forbande Gud, hvorefter han hamrer sit sværd af alt kraft i et kors hvorefter blodet begynder at flyde.

Med denne helt igennem eminente scene indleder Coppola sin ambitiøse, visuelt imponerende og romantiske version af Bram Stokers roman. Man kan så sige at nogle gange bliver billedsiden lidt for meget, men Coppola forstår at film er et visuelt medie og man skal udtrykke sig efter dettes virkemidler og billedsiden fyldes op af imponerende og symbolske scenarier, der stadig kan imponere den dag idag. En blodig fest for både øjnene og ørene.

Men Coppola forfalder dog aldrig helt til det kvalmende kunstneriske og romantiske, han glemmer ikke sit kildemateriale og som gotisk vampyrgys fungerer Dracula også, der er kors, hvidløgsranker og spidse pæle i lange baner samt en lejlighedsvis spiddende sort humor og så må vi heller ikke glemme Wojeich Kilars helt igennem stemningstunge musik, der gennemsyrer filmen.

Hvis jeg skulle komme med et klagepunkt til Coppolas big-budget bidrag til stakken af Dracula filmatiseringer skulle det da være castingen af Keanu Reeves der allerede den første scene han er i fejler grumt med sine to grimasser og en helt igennam rædsommelig engelsk accent alene hans "If I May Enquire" replik får mig til at krumme tæer hvergang, man forventer næsten han rejser sig op og udtaler sit berygtede: Vaya Con Dios og forsvinder ud af vinduet på sit surfboard. Nuvel, dette råder Francis Ford bod på igennem resten af castingen.

Gary Oldman er helt suveræn som Dracula og tilføjer en ekstra følsom dimension til den blodsugende greve, samtidig med, på de rigtige steder selvfølgelig, at fremstå virkelig skræmmende godt ledsaget af fremragende make-up effekter. Anthony Hopkins giver et syrligt sorthumoristisk portræt som Draculas nemesis Van Helsing, absolut en af hans mest energiske præstationer og en ung Winona Ryder gør det opgså godt som Harker (og Draculas) udkårne Mina.

Coppolas version af Dracula er kort sagt en fremragende love story iklædt den gotiske gysers sorte klæder. Det er ambitiøst, blodigt, uhyggeligt og rørende.

5 store stjerner!

Bram Stokers Dracula