Rodet fransk dystopi

3.0
Sci-fi-action med rod i Frankrig. "Babylon A.D." er baseret på en fransk roman, og det meste af holdet bag kameraet er også franskmænd - bl.a. instruktør Mathieu Kassovitz, der ellers er bedst kendt som skuespiller.

Settingen er en forholdsvis nær, dyster fremtid, hvor store dele af verden er ved at gå i hundene, mens USA har barrikaderet sig og holder de mindrebemidlede ude. Et sted i Kaukasus bliver en lejesoldat hårdhændet overtalt til at påtage sig en farlig mission: Han skal eskortere en ung kvinde fra hendes nonnekloster i Mongoliet til New York, hvor hendes mor er ypperstepræstinde i en magtfuld kult. Det viser sig selvfølgelig, at kvinden ikke er helt almindelig, og der er mange, som gerne vil have fingre i hende.

"Babylon A.D." er en film med rigtig mange gode tilløb. Ikke mindst visuelt, hvor den især i første halvdel er en usædvanligt flot visualisering af et samfund i forfald, mens heltene rejser gennem det tidligere Sovjetunionen. Der er mange imponerende scenerier og fine eksempler på 'beskidt' fremtidsteknologi. Vin Diesel er faktisk også ganske fin som knurrende lejesoldat, og det er altid en fornøjelse at se Michelle Yeoh i aktion - her spiller hun en ældre nonne, der også agerer eskorte. Af mere kuriøse indslag på rollelisten er det også værd at bemærke, at K-1-stjernen Jérôme Le Banner spiller en fremtidsgladiator.

Desværre bryder "Babylon A.D." bare sammen, efterhånden som plottet bliver belyst, og det viser sig, at alt det lirumlarum med den unge kvinde og hendes skæbne kun er en fjollet undskyldning for at få Diesel og Yeoh til at tæve folk. I starten virker det her som en begavet genrefilm med en god, særegen visuel stil - men skidtet hænger simpelt hen ikke ordentligt sammen. Mathieu Kassovitz skulle da efter sigende også være rasende på de amerikanske producenter, som han mener har skamklippet filmen.

Så det bliver ved det gode forsøg i en film, der ender som en gang actionlir, vi har set mange gange før. Jeg så den dog i New York, og den europæiske version skulle være 11 minutter længere. Måske er den lidt mere sammenhængende.
Babylon A.D.