Filmnørden anmelder Operation Valkyrie

3.0
Historien om dette mislykkede attentat mod Hitler, er overset. Det er i hvert fald ikke en af de historier, man er støt oftest ind i, når snakken er faldet på 2. Verdenskrig. Derfor er det heller ikke helt åndssvagt, at lave denne historie til en film. Men bare fordi man har en god historie, behøver man jo ikke ha' en god film.

I den altoverskyggende hovedrolle marcherer Tom Cruise rundt, med klap for øjet og et konstant gravalvorligt fjæs. Hans indsats som oberst Claus von Stauffenberg virker en anelse krampagtig og indbyder ikke til medfølelse. Man forstår let hvorfor han vil gøre oprør mod Hitlers regime, men man kan ikke rigtig føle det på ham. Cruise ér en god skuespiller, men denne rolle passer ham som et jakkesæt der er alt for stort.

Cruise flankeres af en lang række af Englands bedste skuespillere, hvoraf Bill Nighy og Tom Wilkinson gør det godt. Med deres britiske stiff-upper-lip-herkomst som ballast, ser det ud til at disse skuespillere er meget mere bekvemme i roller som stramme, anspændte, regelridende tyskere, end Cruise er. Dog stadig ikke nogen hæsblæsende flotte skuespilpræstationer i sigte.

Med chance for at afsløre slutningen for dem der VIRKELIG har sovet i historietimerne, så får de ikke nakket Hitler. Det er selvsagt ikke dér filmens spænding ligger. Som Operation Valkyrie skrider frem, bliver det klart, at det absolut mest interessante ved historien er, hvor langt de faktisk kommer - og dét skal Filmnørden nok lade være med at afsløre.

Bryan Singer er en ægte Hollywood-guldreng, med film som X-Men og Superman Returns på samvittigheden. Det er derfor let at forfalde til, at lede efter ligheder mellem disse tengeserie-blockbustere og Operation Valkyrie. Der er nok nogen der vil mene, at Operation Valkyrie stråler lige lovligt meget af Hollywood-produktion, men for Filmnørden er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. Hollywood kan trods alt deres kram - i hvert fald rent teknisk og dette kan ses på Operation Valkyrie. Teknisk stråler den som en dyr reklame og i korte øjeblikke kunne Nazisternes blodrøde swasztika-flag ligeså godt være skiftet ud med Coca-cola-logoer.

Det er altså ikke det tekniske filmhåndværk der er noget galt med i Operation Valkyrie, men nærmere de mere menneskelige værdier der halter. Halv-dårligt skuespil, flad dialog og en haltende historie - men det er flot!

Filmnørdens karakter:
Prøv igen, Singer!

Operation Valkyrie