De uniformerede brikkers store kup

3.0
Hvis al omtale er god omtale, så har ’Valkyrie’ haft et solidt forspring ret længe. At Hollywood i almindelighed og Scientology-Tom i særdeleshed skulle forfladige en heroisk tysk indsats under anden verdenskrig var som at tisse på tyskernes currywurst.

Og der er heller ikke så mange heroiske indsatse at tage af. Denne her foregår i 1944, næstsidste krigsår, hvor en gruppe officerer med oberst Claus von Stauffenberg (Cruise) i spidsen sætter sig for at stoppe vanviddet, der er spredt udover Europa, ved at slå Adolf Hitler ihjel ved et attentat.

Det er prøvet før. Men da von Stauffenberg vender hjem fra fronten i Afrika med en hånd og to fingre mindre, får komplottet en mand, der får sat skub i planerne.

Og hvad skal vi så bruge ’Valkyrie’ til? Historieundervisning? Strømlinet spændingsfilm? Karakterstudie? Det burde, set fra mit biografsæde, først og fremmest have været det sidstnævnte. Men det er det ikke.

For nu at tage dem fra toppen; som visualiseret og let tilgængeligt historisk dokument har ’Valkyrie’ helt klart sin berettigelse. I bund og grund siger det sig selv, at der må have været mere eller mindre udtalt modstand mod vanviddet langt ind i Hitlers inderkreds, men den nuancerende kendsgerning, at Føreren var udsat for ikke færre end 15 attentatforsøg fra tyske borgere, er ikke just den mest nævnte i fortællingen om anden verdenskrig.

Hvad så med spændingen? ’Valkyrie’ lider jo under den udfordring, at vi kender udfaldet på forhånd.

****SPOILER for de mest historieløse.****
Det lykkedes ikke at slå Hitler ihjel, det klarede han selv ni måneder efter Operation Valkyrie.
****SPOILER slut****

Den udfordring, at vi kender slutningen allerede fra starten, har mange autentisk baserede film løst forbilledligt før filmen her. Men ’Valkyrie’ slipper ikke ubetinget af sted med det. Bryan Singer kæmper en brav kamp for at spændingsopbygge de enkelte sekvenser, men spørgsmålet ’hvad mon går galt, denne gang’ bliver sjældent nervepirrende på denne anmelder.

Det reddes et godt stykke af vejen af, at ’Valkyrie’ ikke kun er et attentat mod Hitler. For hvad med bagefter? Hvem tager magten? Og er de indstillet på at indgå våbenhvile med de allierede, eller vil de fortsætte med krigsmassakre og jødeudryddelse. Naziforræderne er nødt til at have en nøje udtænkt plan, og det er denne, der udgør ’Valkyrie’ største spændingsfaktor.

Det efterlader os ved karakterstudiet. Eller ekstremt skuffende manglen på samme. Hele banden af dygtige skuespillere – Tom Cruise, Tom Wilkinson, Kenneth Branagh, Bill Nighy, Terence Stamp og Thomas Kretschmann – efterlades af Singer som kedelige uniformerede brikker i komplotspillet, der er fuldstændig fokus på. Der har som nævnt fra tyske munde allerede inden indspilningerne været massiv kritik af, at Cruise skulle agere tysk helt, og man kunne snildt have sparet sig kritikken (og en del af lønchecken) ved at hyre en mindre kontroversiel og mindre dygtig skuespiller til hovedrollen, eftersom det ikke kræver meget andet end et anspændt ansigt at spille Claus von Stauffenberg i ’Valkyrie.’

Det er svært at klandre Cruise. Rollen er bare ikke til mere.

”You can serve Germany, or the Fuhrer. Not both!” siger von Stauffenberg tidligt i filmen. Hvornår han er kommet til den erkendelse, ved vi ikke. Hvordan han – og hans kompagnoner – har sikret sig tunge poster i Nazityskland – og støttet Hitlers planer om lebensraum for det tyske folk – behandler filmen ikke.

For det handler om attentatet. Og om, hvordan det ikke lykkedes.
Operation Valkyrie