Filmnørden anmelder Mænd Der Hader Kvinder

5.0
Ok, lad mig slå en ting fast før vi starter. Jeg har IKKE læst Stieg Larssons bøger. Jeg har heller ikke læst anmeldelser af dem og hver gang nogen i nærheden af mig er begyndt at diskutere dem, holdt jeg mig for ørerne og messede "la-la-la". Jeg hader at vide noget om bøger, som jeg sikkert vil nyde at læse en dag. Derfor var det med et totalt åbent sind, at jeg gik ind og så Mænd Der Hader Kvinder og det var klart en fordel gennem langt størstedelen af de 2 timer og 35 minutter som filmen varer. For filmen er basalt set en ”who-dunnit”, og de er forholdsvis ueffektive, hvis man allerede inden filmen ved, at det var butleren der gjorde.

Mikael Blomkvist er erhvervsjournalist og den bedste indenfor sit fag. I filmens start ryger han i spjældet for bagvaskelse, efter en kritisk artikel om en finansmand. Han hyres af industrialisten Henrik Vanger, til at finde ud af hvem der dræbte hans niece Harriet Vanger, for 40 år siden. Mikael begynder at rode og vupti vælter skeletterne frem. Han får hjælp af den utilpassede goth hacker (oh yeah!) Lisbeth Salander, som selvfølgelig også er den bedste indenfor sit fag. Mikael og Lisbeth støder snart på en temmelig ubehagelig kvindemorder sag og så er der dømt thriller. Og skide effektiv thriller!

Skuespillet er troværdigt svensk underspillen når det er bedst. Fotograferingen og klipningen er tæt og intens og hele filmen emmer af, at være et succesfuldt cross-over mellem en virkelig god svensk krimi og en Hollywood thriller. Svensk historie, Hollywood virkemidler. Dette gør dog at man ikke kan slippe for (ganske få) social-realistiske elementer og at musikken til tider bliver let vel pressende. Men skal der være spetakel, så lad der være spetakel! Og spetakel er der. Seriemord! Sex! Mordforsøg! Hårene på mine arme dyrkede aerobic i to timer.

Men så begyndte problemerne. Filmen sluttede. Så sluttede den igen. Og så lidt mere og så endnu lidt mere. Alt i alt kan man vel sige at den sluttede 3-4 gange. Det sker jo fordi der skal lægges op til bog nr. 2., og det er her jeg tror, at det faktisk havde været en fordel at have læst bogen. Havde jeg det, ville jeg sikkert betragte disse sidste bevægelser, som brikker der blev flyttet i stilling før det næste slag. For mig var det som, at skulle blive siddende 20 minutter ekstra i flyet efter at det er nået frem til gaten.

Min noget flade afslutning på rejsen, piller ikke ved at jeg synes at Mænd Der Hader Kvinder er bundsolid og klart fortjener 5 af 6 klaptræer. Fy føj for en effektiv og hårdtslående thriller! Gassen går lidt af ballonen, hen mod slutningen, hvilket måske er nødvendigt, men slutningen var simpelthen for lang og hakket. Desuden blev den gode Miss Salander, top hacker, i denne del til Miss Salander, world-freakin'-numero-uno hacker, med adgang til alt og alle. Jeg tror at X-Men har en ledig plads på holdet hvis du skulle have lyst.

En sidste kommentar. Alle i hele filmen arbejder på Macintosh computere. Ok, de er pæne og de gør sig godt på film. Men det piller altså en smule af det beskidte thriller element ud at alle sidder med ”åh så glinsende” macs. Desuden må Lisbeth Salander være den eneste i hele verden som har hacket verdens tuffeste firewalls fra OS X. Kan vi venligst få de slidte sorte no-name plastickasser tilbage tak!

Strangedogs karakter:
90 % perfekt thriller, 10 % sløv slutning

(Denne anmeldelse er ikke skrevet af Filmnørden, men hans kumpan Strangedog. Bare så I ved det ;-)