Det er bankernes skyld!

3.0
Teknokratisk thriller, hvor en Interpol-agent slår pjalterne sammen med en offentlig anklager fra New York i den verdensomspændende kamp mod en skurkagtig bank.

"The International" er én af den slags film, hvor fjenden går i jakkesæt og altid slipper godt fra det, fordi de har forbindelser på højeste sted. Kun stædige helte kan bide sig fast i deres haser, og det gør Clive Owen og Naomi Watts så på tværs af indtil flere landegrænser. Filmen er instrueret af tyske Tom Tykwer - ham, der brød igennem med "Lola rennt" og senest lavede "Perfume". Hans fine sans for det visuelle slår igennem i mange flotte totalbilleder af stål og glas, der giver "The International" et passende internationalt snit og stilmæssigt lægger sig op ad Bourne- eller James Bond-film. Forskellen er bare, at heltene ikke er supermænd i denne historie.

Desværre holder "The International" bare ikke stilen hele vejen. Den starter flot, og der er masser af tempo, men spændingen forsvinder stille og roligt, efterhånden som plottet kommer lidt for langt ud. Filmens reelle højdepunkt er en lidt for lang skudkamp i Guggenheim-museet i New York, som er en fantastisk location til den slags. Men derefter glider historien over i en fjollet slutsekvens, som simpelt hen ikke hænger sammen.

Owen og Watts gør det ellers udmærket i de to hovedroller, Ulrich Thomsen er faktisk også en rigtig fin executive-overskurk, og det giver klart point hos mig at skyde Guggenheim-museet i smadder. Men alle Tom Tykwers tekniske talenter kan altså ikke skjule, at det her er en historie, vi har set mange gange før - denne version har bare usædvanligt mange huller. Godt nok bærer de internationale banker en god del af skylden for den igangværende finanskrise, men derfor er det alligevel for letkøbt, at man uden videre gør bankchefer til overmægtige skurke.
The International