Filmnørden anmelder The International

2.0
ÅÅÅH! Det ku' ha' været så fedt! En stor international bank har sine fingre laaangt nede i terrorstøtte, våbenhandel, mord og de har sikkert også alt for høje gebyrer på giroindbetalinger via deres netbank. Det får Interpolagenten Clive Owen færten af og prøver med spidsfindig overtalelse og derefter vold og magt, at få banken ned med nakken. I stedet for, som er så moderne, at låne så mange penge i banken, at den går konkurs, vælger han den meget mere besværlige måde: at afdække deres lyssky handlinger. Det bliver til en begivenhedsrig tur gennem et par europæiske lande og en smuttur til New York, hvor Guggenheim museet på få sekunder bliver ommøbleret med uzi'er.

Se, det lyder jo virkelig fedt, ik'? Det er det bare ikke, takket være instruktøren Tom Tykwer. Der skal en klovn af hans kaliber til så grundigt, at smadre en så god historie som denne. Det gør han ved hjælp af sin talentløse personinstruktion, sin komplette mangel på sans for spænding og sin evne til at slå huller i plottet med en forhammer. Det må ha' være et mirakuløst tilfælde, at han fik lavet Lola Rennt til en god film, for alt hvad han har lavet sidenhen, har efter Filmnørdens mening været horribelt. Jeg mener, har du SET Parfumen: Historien Om En Morder? Bras!

Han kan dog lave flotte billeder, hvilket The International har flere flotte eksempler på. Det er dog også eneste positive ting Filmnørden til nød kan finde frem, for at lempe på denne katastrofe af en film. Clive Owen og Naomi Watts gør hvad de kan under Tykwers instruktion, men hvis ikke man havde set andre film med dem, ville man tro at de var fallerede B-skuespillere. Ulrich Thomsen klarer det dog ret godt, som den slikkede bankboss, der langsomt finder ud af, at Clive Owen er ved at sætte ild til hans lokum.

Samlet set, har Tom Tykwer alle de rigtige elementer på plads: en god, relevant historie, masser af action og spænding og fede skuespillere. Netop derfor blev Filmnørden ikke bare skuffet, men stiktosset over The International, for alle disse elementer går håbløst til spilde. Nu håber han bare, at alverdens producere fatter at Tom Tykwer er talentløs, så de ikke giver ham penge til at lave flere film. Det er måske netop derfor Lola Rennt var så fed - filmens beskedne budget, var måske netop grunden til at Tykwer fandt det bedste frem i sig selv? Filmnørden håber den nuværende finanskrise tvinger ham til at lave sin næste film for meget få penge, for det virker åbenbart bedst for ham sådan. Indtil da, hold dig LANGT væk fra denne stinker af en film.

Filmnørdens karakter:
Makværk med alt for mange spildte muligheder

http://www.filmnoerden.com/
The International