Lidt bedre, men stadig ikke spændende

2.0
Tom Hanks er tilbage som Robert Langdon, og Ron Howard sidder stadig i instruktørstolen i denne filmatisering af Dan Browns andet store romanhit. Desværre er resultatet også på nogenlunde samme niveau som filmudgaven af "The DaVinci Code".

Filmen bytter om på rækkefølgen af de to bøger, og derfor starter den med at få Langdon inviteret til Vatikanet af pavedømmet. Men ellers holder "Angels & Demons" sig trofast til bogens handling, hvor Vatikanet efter en paves død kommer under angreb fra gamle fjender i Illuminati-selskabet, der både foranstalter ritualmord på de mest oplagte pavekandidater og truer med at sprænge Rom i luften med antistof.

Jeg synes egentlig, det er en noget bedre røverhistorie end "The DaVinci Code", men som forgængeren er "Angels & Demons" tung og død i sværen. Den bliver aldrig rigtig spændende, selv om der ellers er masser på spil, mens historien udspiller sig i form af få timers jagt rundt i Rom.

Dan Browns historie er simpelt hen svær at omsætte effektivt til film, fordi den er så fyldt med detaljer om symboler, hemmelige selskaber og kirkelig historie. Det fører til, at hovedpersonerne flere gange nærmest er nødt til at stoppe op og sige replikker, der forklarer, hvad der foregår. Nogle gange bliver det helt absurd, som da de to hovedpersoner pludselig sidder og hyggesnakker om Galileo hen over gamle dokumenter - hvor man ellers skulle synes, at der ikke var meget tid at spilde, når de ved, at byen er tæt på at ryge i luften om ørerne på dem.

Den anden hovedperson er en italiensk forsker, der har været med til at frembringe antistoffet, og hun er helt ufatteligt påklistret i filmen. Den har så travlt med at være actionfyldt, at hun ikke engang når at blive til romantic interest, så jeg sad hele tiden og undrede mig over, hvorfor hun overhovedet var med. Der er nogle gevaldige plothuller i filmen, og flere af dem hænger sammen med de krumspring, som er nødvendige for konstant at få kørt politiet på sidespor, så de to hovedpersoner på mystisk vis kan løbe forrest i plottet. Som i øvrigt ikke er så svært at gennemskue igen - en ret interessant konsekvens af filmmediet er, at Howard er nødt til at slå nogle af historiens underliggende temaer fast helt fra start. Hvis han ikke gjorde det, ville filmen ikke hænge sammen, men til gengæld gør det fokus det nemt at regne ud, hvordan tingene hænger sammen. Den slags er lettere at sløre i en roman.

Tom Hanks fungerer bedre som Langdon denne gang - muligvis fordi han hele tiden har noget konkret at foretage sig på grund af filmens højere tempo. Til gengæld er det pinligt, så lidt præg Ayelet Zurer har mulighed for at give filmen i den anden hovedrolle. Hun er nu ellers en god skuespiller, men bliver her reduceret til et pænt ansigt. Andre dygtige spillere som Stellan Skarsgård, Ewan McGregor og Armin Mueller-Stahl har heller ikke voldsomt meget at arbejde med i deres stereotype roller. Og Nikolaj Lie Kaas mangler ganske simpelt pondus som morderen - jeg formoder, at der er mere kød på den figur i romanen.

"Angels & Demons" er mere bombastisk, actionfyldt og larmende, end "The DaVinci Code" var. Den falder bare på fuldstændig samme punkt, nemlig at den aldrig for alvor bliver medrivende eller formår at gøre sit særdeles konstruerede plot levende. Men det kommer næppe til at stå i vejen for, at Tom Hanks også får en tredje runde som Langdon, når Dan Browns kommende "The Lost Symbol" er blevet langet over disken i millioner af eksemplarer til efteråret.
Engle & Dæmoner