Begær part 117

2.0
Selvom en film indeholder sex og vold kan den godt være spild af tid

Der må være et stort publikum til erotiske thrillers, siden de flyder i så lind en strøm fra Hollywood og ud i alverdens biografer. Det skal da også indrømmes, at Paul Verhoeven's "Basic Instinct" med iskolde, dryppende Sharon Stone er ganske effektivt drejet. Da Madonna i Uli Edel's "Body of Evidence" febrilsk forsøgte at overgå Stone, troede jeg imidlertid, at jeg var vidne til genrens sidste pinlige krampetrækninger. Men nej, som i en anden børnehave kunne Stone ikke dy sig for at tage Madonnas udfordring op, og svarede tamt igen i Phillip Noyce's "Sliver", der formentlig vil blive husket som en af de ringeste film fra 1990'erne.

Nu gør så William Friedkin forsøget med "Jade". Han er vel bedst kendt for sine film "Exorcisten" og "French Connection", et par store 70'er-hits, og han har til dette nye projekt allieret sig med manuskriptforfatteren Joe Eszterhas, som også stod bag "Basic Instinct" og "Sliver". Desuden kan "Jade" fremvise en ganske spændende rolleliste med David Caruso, som nogle vil kende som John Kelly fra den fine tv-serie "NYPD Blue" ("New York Blues") i den ene af de tre hovedroller.

Den anden mandlige hovedrolle spilles af Chazz Palminteri, der er aldeles fremragende i både Robert De Niro's "A Bronx Tale" og Woody Allen's "Bullets Over Broadway". Som kvinden mellem dem ses Linda Fiorentino, der overbevisende har demonstreret sine femme fatale-kvaliteter i John Dahl's "The Last Seduction" (kan lejes på video under navnet "Tarantella" - frygtelig dansk titel, men ikke desto mindre anbefalelsesværdig).

"Jade" har pligtskyldigst alle den erotiske thrillers elementer. Et mord, skjulte passioner, der truer med at slå ud i lys lue, et dramatisk trekantsforhold og seksuelle relationer på kryds og tværs i det hele taget. Selv om skuespillerne har en vis udstråling, må man betegne præstationerne som rutineprægede og uinteressante. Når man hertil lægger, at historien er meget, meget tynd, kan jeg ikke med min bedste vilje se, at "Jade" er værd at spilde sin tid på - heller ikke selv om den i et øjeblik af selverkendelse har fået en relativt beskeden spilletid lige omkring halvanden time.
Jade