Filmnørden anmelder Coraline

5.0
Der udgives ikke mange film for børn, der også kan levere en solid oplevelse for voksne og barnlige sjæle. Det er stort set kun Pixar der er leveringsdygtig i sådanne film. Derfor er det altid med en vis skepsis, at jeg ser en børnefilm der ikke er fra Pixar. En skepsis der i Coralines tilfælde var helt unødvendig.

Coraline er en 11-årig pige, der sammen med sine forældre flytter ud på landet. Væk fra venner og vante omgivelser, begynder hun at undersøge huset og de omkringliggende områder. I huset finder hun et hul i en væg, der fører hende ind i en parallel verden. Denne verden ligner sig selv, men er bedre på rigtigt mange måder. Hendes forældre er eksempelvis ikke så besatte af at arbejde, som de er i den virkelige verden. Det eneste hun undrer sig over er, hvorfor alle mennesker i den parallelle verden, har knapper syet i hovedet i stedet for øjne. Netop dette faktum fokuserer hun ikke meget på i starten, men som tingene skrider frem, finder Coraline ud af hvad denne parallelle verden egentlig er for noget og så må hun bruge alle sine kræfter og snu evner, for at komme tilbage til virkeligheden.

Coraline (filmen) er lavet via den gode gammeldags stop-motion-teknik. Altså, hvor rigtige mennesker flytter rundt på rigtige dukker og tager billeder, som så sættes sammen til en film. Det er en fornøjelse at opleve denne form for dukkefilm, i en tid hvor alt virker til at være computergenereret. Her og der er der computer-elementer, men det bliver aldrig til mere end små effekter. At filmen er lavet på den gammeldags måde, ville jo være ligegyldigt, havde det ikke været for det endelige resultat, for denne film er smuk, underfundig og ekstremt flot. En nydelse at opleve.

Historien lever op til billederne. Den bygger på et klassisk grundlag, men udvikler sig til en dybt original fortælling, som end ikke de mest garvede eventyrforskere vil kunne gætte slutningen på. Det skal her også understreges, at Coraline til tider er godt og grundigt gyset. Især i filmens slutning er du undskyldt hvis hænderne kommer op for øjnene eller pulsen stiger - og ikke kun hvis du er et barn. Voksne vil skam også kunne mærke Coralines glimrende gys.

Når alt kommer til alt, så ér dette stadig en børnefilm, men børnevenligheden er mere indpakning end kerne. Dejligt at se en film som både børn og voksen vil få noget ud af, uden at den hverken taler ned til sit publikum eller bliver uoriginal.

Filmnørdens karakter:
Et fantastisk eventyr, der virkelig er for både børn og voksne!

Coraline