Filmnørden anmelder Transformers - Rise Of The Fallen

4.0
Michael Bay - bare navnet får klokker til at ringe hos kendere af moderne tiders sommerblockbustere. Han er manden bag Bad Boys 1 og 2, The Rock, Armageddon, Pearl Harbor og senest Transformers. Og har du set bare et par af disse FIIILM (for Bay laver så store, vilde voldsomme film, at de kun kan staves sådan), så kan du spotte en Michael Bay-film allerede inden den kommer over horisonten. Hans fortid i musikvideo-branchen har nemlig givet ham nogle ekstremt genkendelige visuelle udtryk, der går igen i samtlige af hans produktioner. Lad os gå gennem et par af dem:

1. Dwarf-vision
Forestil dig at du stiger ud af en bil, mens du kigger ud i en solnedgang. Forestil dig også, at der går en dværg rundt om dig i en cirkel og filmer dig, mens du stiger ud af bilen. Forestil dig så denne optagelse afspillet i slowmotion. Denne helt specifikke måde at optage folk der langsomt stiger ud af biler, går igen i næsten hver Michael Bay-film. Og nej, Michael Bay bruger selvfølgelig ikke en dværg med et kamera, men når man har drukket 14 pilsnere og ser The Rock, så passer ordet Dwarf-vision helt perfekt på dette klip... det gjorder det i hver fald for mig og det har hængt ved siden. (P.s. der er faktisk et fint eksempel i traileren nedenfor).

2. Explosion-motion
Endnu et hjemmelavet Michael Bay-begreb. Det er en fysisk umulighed at springe noget i luften i en Michael Bay-film, uden at det eksplodere meget langsomt. Det er han ikke den eneste der kan finde på, men han formår stadig at gøre det på en måde, der bare stinker langt væk af Bay... på en god måde, altså.

3. Metal-fetisch
Kan forstås på to måder: for det første er ethvert soundtrack til en Michael Bay-film, infuseret med et element af heavy metal-musik - skrigende el-guitarer, bragende trommer og så videre. Og for det andet, fordi Michael Bay bare elsker at se metal blive twistet og revet fra hinanden som papir. Se bare "bil-bowling"-scenen på broen i Miami i Bad Boys 2, og du vil vide hvad jeg mener.

Sådan kunne jeg blive ved at pinde diverse Michael Bay-istiske film-elementer ud, for de er stort set alle repræsenteret her i Transformers 2. Det er helt hysterisk overdrevet action, der er til for en ting: at blæse hjernen ud af ørerne på dig, mens du stor-smilende skovler popcorn i gabet og skyller det ned med spandevis af cola. FEDT!

Nu burde jeg jo egentlig komme med et handlingsreferat, men helt i filmens ånd vælger jeg at makulere det mentalt. Det her handler ikke om at få en god historie. Det handler om at se gode robotter så store som bygninger, mod onde robotter så store som endnu større bygninger, gå fuldstændig grassat på hinanden og smadre ALT hvad de kommer i nærheden af, som eksempelvis pyramiderne i Egypten. Dette er filmens utvetydige mål og den leverer!

Ja, så enkelt er det faktisk. Det eneste problem er, at filmen (som 1'eren) er aaalt for lang. 2 timer og 30 minutter med audio-visuel AMOK-action uden historie, er simpelthen for længe. Lidt ligesom at sidde i den vildeste forlystelse i Tivoli, der bare aldrig stopper. Det er fedt i starten, men så begynder man at blive forpustet og svimmel, inden man som sidste udvej råber "JEG VIL AAAAF!" og kaster op. Dette reagere personalet i Cinemax forresten ikke på, skulle du en dag skulle sidde i denne situation.

Transformers 2 er hverken en genial eller banebrydende film, men den holder hvad den lover. Den gør det amerikanere er bedst til, nemlig hvad mange andre film har gjort før, bare MEGET vildere og MEGET større. Det er imponerende at se på og de få sekunder man under filmen rent faktisk er ved fuld bevidsthed, er det direkte forunderligt at forestille sig, at der altså sidder én mand med en plan og en idé og styrer hele det dommedags-kaos du sidder og oplever - Michael Bay. Jeg er i hvert fald imponeret. Dette er ikke et Formel 1-løb eller et rally. Det er et drag-race kombineret med et stock car-løb kombineret med et Monster Truck Rally. Med andre ord: vildt og sindssygt! Om du vil kunne li' det? Det ved du allerede på forhånd, så du ved også udmærket om du skal ind og se Transformers - Rise Of The Fallen. Jeg var i hvert fald kongeligt underholdt... lige indtil jeg begyndte at råbe af Cinemax-personalet og blive svimmel.

Filmnørdens karakter:
OVERKILL!... på den fede (men lidt for lange) måde

Transformers: De Faldnes Hævn