Frihedens spøgelse

4.0
Sympatisk indie-roadmovie om et par i starten af 30'erne, der venter deres første barn. De havde egentlig slået sig ned nær hans forældre, men da forældreparret pludselig beslutter sig for at flytte til Belgien, river hovedpersonerne igen deres rødder op og rejser rundt til forskellige steder nær familie og venner for at finde det rigtige sted at opfostre deres barn.

"Away We Go" er skrevet af forfatterparret Dave Eggers og Vendela Vida, som begge er 'rising stars' i den amerikanske litteraturverden. Her lykkes det dem ikke mindst at skabe et par usædvanlige filmroller, for deres hovedpersoner er et par fjollede, småintellektuelle og charmerende rodehoveder, som slet ikke ville kunne gøre sig i en amerikansk mainstream-film. De har tydeligvis levet lidt af et slacker-liv, men står nu med et behov for at få mere struktur på tingene. Og for at se noget af deres menneskelige bagage i øjnene.

Filmen er instrueret af Sam Mendes, og den kan ses som et modstykke til hans forrige film, "Revolutionary Road". I den handlede det om mennesker, der blev kvalt af samfundets ensretning i 50'erne. I "Away We Go" er samfundet langtfra ensrettet, men tværtimod et sted med frit valg på alle hylder. Med deraf følgende risiko for at træffe forkerte valg. De forskellige mennesker, hovedpersonerne besøger i løbet af filmen, har indrettet sig på markant forskellige måder og bevæger sig fra det småpsykotiske til det rablende gale. Verden byder primært på dårlige rollemodeller i "Away We Go", hvor friheden også næsten bliver noget skræmmende.

Kernen i historien er selvfølgelig, at de to hovedpersoner nok skal få indrettet et godt liv, hvis de tror på det og hinanden. Filmen tager bare en ganske lang omvej for at komme frem til nogle simple pointer, og jeg syntes derfor, den blev lidt for lang og løs i kanten. Men det er nu en fin lille film, som ofte er finurligt morsom, mens den triller af sted. Og Maya Rudolph og John Krasinski spiller virkelig godt med fantastisk indbyrdes kemi i de to hovedroller.
Away We Go