Filmnørden anmelder Gamer

1.0
Gamer handler om en fyr, der er dømt til fængsel på livstid, men som får chancen for at vinde sin frihed, i et voldeligt online-spil, hvor han bliver styret af en computerspillene nørd...

Ann Lind Andersen fra Berlingske gi'r den 4 stjerner... Henning Høegh fra B.T. gi'r den 4 stjerner... Nanna Frank Rasmussen fra Jyllandsposten gi'r den 4 stjerner... Disse anmelder-kolleger er ikke våde bag ørerne. De ved hvad de taler om og har masser af erfaring indenfor deres felt, hvilket kun kan få mig til at spørge:

HVAD FANDEN HAR I GANG I???

Det her er jo ren publikums-tortur fra start til slut! Jeg troede ikke det var muligt, men Gamer er faktisk endnu værre end Knowing og Twilight sat sammen. I min naivitet troede jeg ellers vi havde skrabet bunden for 2009's værste film for længst, men åbenbart ikke.

Som den fair og objektive anmelder jeg nu engang prøver at være, så skal jeg jo tvinge mig selv til at finde noget positivt ved filmen. Hvorend svært det måtte være, så er det faktisk lykkedes. I få (MEGET få) splitsekunder af denne film, slår den mur af eklatant lort man får serveret revner og afslører, at der bagved gemmer sig en eller to brugbare og originale idéer. Idéer der på ingen måder bliver bragt frem i lyset eller udnyttet, men de er der trods alt.

Ja, jeg ved godt at hr. Neveldine og hr. Taylor skal ha' ros for at lave banebrydende actionfilm på ekstremt små budgetter - jeg nød til fulde deres hjernedøde, men underholdende Crank - men det gør altså ikke denne film bedre. Jeg græmmes over endnu engang at måtte skrive denne sætning i en anmeldelse, men dette er den værste film fra 2009 jeg endnu har set.

Skuespillet er katastrofalt, men fortjener Oscars i forhold til kvaliteten af manuskriptet. Billederne er så stroboskop-febrilsk klippet sammen, at man ikke fatter et klap af hvad der foregår oppe på lærredet, uden tvivl for at dække over hvor sygeligt talentløst skuespil og dårlige effekter de to instruktører har haft til rådighed. Til trods for den spastiske nano-klipning og det krampagtige tempo, lykkedes det mig utroligt nok at falde i søvn under denne film. Min sidemand kunne efterfølgende opremse de himmelråbende tåbeligheder jeg var gået glip af, under min velfortjente lur og jeg fortrød ikke de 15 minutters mentale fravær, som filmen havde lullet mig ind i.

Problemet med Gamer er, at den prøver at være så grotesk over-the-top, at den bliver underholdende og sjov. Den prøver at køre udover kanten med 600 km/t, men det lykkes bare ikke. Af de få glimt der virker, kan nævnes da filmens über-skurk laver et danseshow med sine håndlangere. Her har filmen fat i den helt rigtige super-syrede stemning, der kunne ha' gjort Gamer genial. I stedet synker den dyyybt ned i sine egne kliché-fyldte fækalier for aldrig at dukke op til overfladen.

Men tilbage til mine ærede kollegers anmeldelse af denne film. At så mange forskellige anmeldere kan være så positive over en chokerende ringe film som denne, kan tyde på flere ting:

1. At de nævnte anmeldere er håbløst svagt begavede.
2. At undertegnede er håbløst svagt begavet.
3. At nogle vil elske og andre hade Gamer.

Jeg tror mest på den sidste mulighed, men vil ALDRIG forstå dem der elsker den. Jeg overhørte efter de to timers audio-visuel pinsel en biografgænger udtale til sin ven: "Den var sgu' ikke så dårlig som jeg havde regnet med". Tillykke og fred være med dig, min army-shorts-beklædte ven - jeg kan kun være enig: Den var meget, meget værre. Aldrig har jeg oplevet en film bruge så lang tid og så mange kræfter på, at slæbe sig op på én stjerne, for den skal trods alt ha' lidt belønning for sine anstrengelser... hvor grotesk ulidelig denne film så end er.

Filmnørdens karakter:
Larmende elendig!

Gamer