Filmnørden anmelder: The Informant!

4.0
Umiddelbart lyder det som en opskrift på dødens pølse: en hel spillefilm dedikeret til diskussionen om prisfiksering i den amerikanske majsindustri... zzz... zzz... Men det her er alt andet end zzz, takker være en bizar og sand historie, en flommet Matt Damon og en Steven Soderbergh, der går nye veje.

Mark Whitacre er på vej op af rangstigen hos Archer Daniels Midland (ADM) i Illinois og er stolt af sin stilling som vicepræsident for firmaet. Han ved alt om majsproduktion og om firmaets inderste hemmeligheder og han bliver betalt godt for det. Rigtigt godt. Mere end han nogensinde ville få ud af at sladre om prisfiskering til eksempelvis... hmm, FBI måske? Det er alligevel og stik imod al fornuft, netop hvad Mark gør. To FBI-agenter begynder at udfritte ham for informationer, og han afslører gladeligt eksistensen af et globalt kartel indenfor majsbranchen, hvis formål det har været at presse priserne i vejret. Han er en guldgrube af info for FBI, der gladeligt bruger ham som spion og udstyrer ham med aflytningsudstyr og alskens spion-grej. Og Mark nyder det, men hvorfor er der ingen andre der underbygger hans historie og hvorfor er det så svært, at bevise at hans påstand er sand?

Hemmeligheden bag The Informant! er simpel. Der er godt skuespil i lange baner og især Matt Damon viser nye sider af sig selv, som den sympatiske Mark. Han har taget ca. 20 kilo på til rollen, hvilket gør det endnu mere bizart, når du halvvejs inde i filmen pludselig husker, at det altså er Jason Bourne du sidder og ser på. Steven Soderberghs instruktion er som altid genial. Han har skruet en film sammen, der på sin vis lugter langt væk af Cohen Brødrene anno Fargo, men som stadig formår at være sin egen. Og så er historien så langt ude, at det kan være svært at acceptere at den er sand - men det er den altså.

Ingen af ovenstående er dog hovedgrunden til at The Informant! virker. Nej, hemmeligheden ligger i tvivlen. Fra første sekund er du nemlig i tvivl om Mark taler sandt eller ej og det er den tvivl der holder dig fanget helt til slut. Du vil skifte mening mange gange under vejs, men mere afslører jeg ikke her, andet end at dette er en glimrende film, der på sin egen skæve måde, formår at være ganske unik. Er det en klassiker? Nej. Vinder den nogen Oscars? Nej. Det er den for lille og uambitiøs til, men den fortæller dig en historie der vil overraske og underholde dig og det er godt nok til, at den får en tommelfinger eller to i vejret fra mig.

Filmnørdens karakter:
Lille, skæv, fængende og underholdende

The Informant!