Nyskabende cliché

4.0
J.J. Abrahams kender vi alle sammen for serie hittet "Lost". Sammen med netop det produktionshold har han skabt den nytænkende science-fiction-/actionfilm Cloverfield.

Robs bror Jason og hans kæreste Lily holder en afskedsfest for Rob, da han netop har fået job som vicedirektør i et firma i Japan. Robs bedste ven, som også er filmens kejtede og små humoristiske omdrejningspunkt Hud får til festen til opgave, at filme hilsener fra gæsterne, som Rob kan varme sig på i Japan. Til festen udspiller sig et sandt kærligheds drama, da kvinden Beth har taget en fremmed mand med til festen, på trods af, at hende og Rob tydeligvis har indeklemte følelser for hinanden. Situationen kulminerer og Beth må forlade festen i utide. Kort efter rystes New York af, hvad der først antages at være et jordskælv, men da store dele af byen efterfølgende eksploderer opdages det, at dette er langt værre end først antaget. Et ikke jordisk væsen hærger New Yorks gader og tvinger alle til hurtigst muligt, at flygte ud af byen. Bedst som vores hovedpersoner Lily, Rob, Marlena, Jason og Hud er på vej ud af byen ringes Rob op af Beth. Hun er fanget i sin lejlighed og kan ikke bevæge sig. Rob kan ikke lade stå til og beslutter sig for at gå tilbage efter hende. Vennerne og kameraret, som Hud ikke vil slippe, bestemmer sig for ikke, at lade Rob gå alene tilbage. De følger med ham lige midt ind i katastrofens centrum.

En film om et kæmpemæssigt monster der hærger en storby er ikke noget nyt, men det er måden hvorpå det hele er fortalt. Man følger hændelsen fra start til slut gennem det digitale kamera Hud ikke vil slippe og det giver filmen en helt ny dimension. At man ser det fra gadeplan gennem én mands øjne, tilfører filmen en uhygge og noget action, undertegnede ikke troede var muligt gennem det plot filmen bygger på. Udover det tillader det os, at følge de medvirkende i hovedhøjde gennem deres rædsel og kamp for overlevelse. Det er det digitale kamera der skiller Cloverfield ud fra mængden og udelukkende det digitale kamera. Det er ikke ensbetydende med, at filmen ikke skaber nye muligheder inden for filmbranchen, for godt nok er idéen med det digitale kamera set før (The Blair Witch Project) men aldrig har det virket så godt og jeg tror det vil sætte standarden for fremtidige lignende projekter.

Cloverfield er ikke en film der giver den store menneskelige indsigt eller får dig til at se verden på ny, men den ryster dig i din grundvold og det er mere, end hvad man kan forlange af denne slags film. Kameraopsætningen er genial og får denne film et par ekstra takker op ad min egen personlige skala.

Alt i alt en glimrende film, der på trods af, at indeholde mange ting der er set før alligevel formår, at være nyskabende inden for genren. Og den må siges, at være et godt valg næste gang du står i Blockbuster og fortvivlet ser på de mange valgmuligheder.
Cloverfield