Tjenestefolk og herskab

4.0
Glimrende socialrealistisk chilensk sag om tjenestefolk og herskab. Hovedpersonen er en tjenestepige, som har været over 20 år i den samme husholdning og derfor føler sig som en del af familien. Så da husets frue vil ansætte en ny pige til at aflaste hende, begynder hovedpersonen at kæmpe for sin opfattede status ved at opføre sig stadig mere mærkeligt og paranoidt.

"La nana" er lavet i næsten dogmatisk-realistisk stil med håndholdt kamera, hvor langt de fleste skud er i nærbillede eller halvtotal, tæt på personerne. Det giver først og fremmest et spændende portræt af hovedpersonen, hvor sympatien svinger frem og tilbage undervejs. Grundlæggende har man medfølelse på grund af hendes rolle som underdog, men den bliver undermineret af fornemmelsen af snigende galskab, hvor man aldrig rigtig ved, hvad hun kan finde på.

Og samtidig er det en film med mange fine nuancer i skildringen af sociale dynamikker. Både i forholdet mellem herskab og tjenestefolk, og mellem tjenestepigerne indbyrdes. Det er eksempelvis et godt træk, at husets frue faktisk er utroligt velmenende og forsøger at være flink mod sine ansatte, men ikke forstår, hvad der grundlæggende går galt.

Catalina Saavedra spiller virkelig godt i hovedrollen, netop fordi hun gør den usikre tjenestepige så tilpas usympatisk, at man bliver udfordret på sin opfattelse af rigtigt og forkert i historien. Generelt er det i øvrigt en rigtig velspillet film, hvor også børnerollerne fungerer godt.

"La nana" er absolut en god film, men den er dog også lidt fragmenteret og ufokuseret i stilen, og det holder den på fire store stjerner hos mig.
La nana