Vampyrernes verden

4.0
En usædvanligt original vampyrfilm! "Daybreakers" er nærmest en sci-fi-vampyrhistorie, som foregår i en nær fremtid, hvor virusskabte vampyrer har sat sig på samfundet, der nu mestendels lever om natten, mens mennesker bliver indfanget og udsuget som en slags malkekvæg. Problemet er bare, at blodforsyningerne hastigt er ved at dø ud, hvilket fører til, at vampyrerne degenererer. Og filmens hovedperson er så en vampyr-videnskabsmand, som arbejder på at skabe et brugbart bloderstatningsprodukt.

Det fedeste ved "Daybreakers" er ubetinget filmens verden, som er virkelig gennemført iscenesat af det tysk-australske forfatter-instruktør-brødrepar Michael og Peter Spierig. Man køber virkelig præmissen, om at vampyrerne har udnyttet moderne teknologi til at tage magten, fx ved hjælp af huse med meget store automatiske mørklægningsgardiner og mørklagte biler, som i dagtimerne styres ved hjælp af kameraer monteret udenpå. Især i filmens første halvdel får man konstant serveret sjove, skæve detaljer - min favorit var nyhedsindslaget om, at problemerne med skovbrande skyldes vampyrinficerede dyr, der forvilder sig ud i sollyset.

Filmens handling fungerer også ganske udmærket, men er dog en anelse forudsigelig. Den flinke hovedperson begynder i højere og højere grad at ane, at hans chefer er nogle kyniske skurke, så da han kommer i kontakt med en menneskelig oprørsbevægelse, fatter han selvsagt sympati for dem. Og så kører det ad relativt velkendte Hollywood-spor, men også med en tydelig understrøm af samfundskritik. For "Daybreakers" er tematisk klart i familie med George A. Romeros zombiefilm. Det er emner som virksomhedsmoral, udnyttelse af ressourcer og racisme, som reelt er på dagsordenen her, og de bliver behandlet med et ganske solidt bid.

Desværre roder Spierig-brødrene sig til sidst ud i lidt for meget standard-action og en rigtig hovsa-slutning. Men resten af filmen er virkelig fin. Den er visuelt stilfuld i sit skumringsmørke krom-univers med eksplosive mængder af blod, og Ethan Hawke gør det fint i hovedrollen, mens Sam Neill og Willem Dafoe er mere stereotype i deres store biroller.

Absolut en seværdig film, især hvis du er til horror og kan sætte pris på de særlige twists af genren, som Spierig-brødrene her leverer særdeles overbevisende.
Daybreakers