'What A Douche'

6.0
Glem alt, hvad du troede du vidste om superheltefilm. I kølvandet på The Dark Knight og Watchmen kommer Kick-Ass! En filmatisering af en relativ ukendt tegneserie om en ganske normal teenager, der beslutter sig for at blive superhelt uden nogen egentlig grund. Han bliver dog hurtigt et hit på både YouTube og MySpace og løber da også ind i to mere 'reele' superhelte: Navnlig Big Daddy og hans datter: Den 12-årige kung-fu/sværdkæmper/gun-nut Hit Girl.

Fra første frame bliver man klar over, at ironien er i højsædet hos instruktør Matthew Vaughn, der straks latterliggør samtlige superhelte-klicheer i en herlig intro. Derefter kører filmen i højeste gear, og farten bliver ikke sat ned i de hurtige 100 minutter.

Traileren kunne godt give det indtryk af, at filmen blot var en superhelte crossover af Spy Kids, men sådan er det ingenlunde. Filmen er så upolitisk korrekt som man kunne forestille sig (specielt når man tænker på, at en stor del af plottet involverer børn) men selvom volden er ekstrem og in-your face er det alt sammen gjort sådan at man aldrig glemmer at vi altså har at gøre med en film (specielt i det suveræne klimaks).

Imellem al sin 'blodige alvor' er Kick-Ass også en utrolig sjov film. Aaron Johnson giver den hele armen som den uheldige hovedperson. Nicolas Cage er hysterisk morsom på sin helt egen særegne måde som den lettere forstyrrede Damon McReady aka. Big Daddy og Chloe Moertz er fuldstændig fantastisk som Hit Girl. Derudover er der også plads til Mark Strong som psykotisk gangsterboss og selveste McLovin' fra Superbad gør et uudsletteligt indtryk som 'superhelten' Red Mist.

At se Kick-Ass er ligesom en voldsom rutsjebanetur, Den vil ikke bare trylllebinde dig. Den vil hive dig ind i dens verden, have dig med på bølgen og have dig til at komme høj ud af biografmørket, og det gør den ikke ved hjælp af flashy gimmicks eller trættende klicheer. Den ryster konventionerne og vil overraske dig samtidig med at den hylder alle de superheltefilm som du elsker. Kick-Ass er et energibundt af en film, der viser dig, at hvis hjernen og hjertet arbejder sammen kan der komme et frisk produkt ud af Hollywoods bjerge af ensformethed.

Det er bare film, ja, men hvilken film! Jeg vil ikke tøve et sekund med at smide fuldt hus efter Kick-Ass og dens fantastiske tilgang til genren. Dette er en film ingen underholdningsjunkier må misse under nogen omstændigheder!

Kick-Ass