David Cronenbergs sære film om virtual reality-konceptet

4.0
Cronenberg har før skildret det pikante forhold mellem kød og teknologi med film som f.eks. Videodrome (1983) og Crash (1996). Existenz (1999) kan man nærmest betragte som en tematisk forsættelse af Videodrome.

Hvor Videodrome tog udgangspunkt i tv, tager Existenz udgangspunkt i virtual reality og computerspil.

I en nær fremtid bliver computerspildesignere set som superstjerner. Men deres spil skaber kontrovers blandt de folk, der fortrækker virkeligheden.
En af de computerspildesignere, Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) kommer ud for et mordforsøg under en test af hendes seneste spil Existenz. Til hendes store held kommer livvagten Ted Pikul (Jude Law) hende til undsætning og flygter for at komme i sikkerhed.

Mens Andrea og Ted gemmer sig for omverdenen, prøver de Existenz-spillet, for at teste det for evt. skader under mordforsøget. Mens de spiller, bliver grænsen mellem virkelighed og fantasi kraftigt udvisket…

Udover Leigh og Law, er der andre gode skuespillere som Ian Holm, Willem Dafoe, Don McKellar, Callum Keith Rennie, Christopher Eccleston og Sarah Polley. Nogle af dem spiller mere eller mindre særpræget blandt andet med brug af tydelige falske russiske accenter.

Der er mange særprægede elementer i filmen som spillemaskiner med brystvorter og pistoler lavet af knogler, der skyder med tænder!

Cronenberg instruerer sin egen manuskript (hans første originale manuskript siden Videodrome) med sin særlige sans for det bizzare og makabre.

Måske ikke en af Cronenbergs bedste film, men ens opfattelse af computerspil bliver aldrig den samme igen efter man har set den...
eXistenZ