Overrumplende kreativ vampyrhistorie

5.0
Avantgardistisk sydkoreansk vampyrfilm af Park Chan-wook (ham med ”Oldboy”). Hovedpersonen er en katolsk præst, der melder sig til et medicinsk eksperiment, som han kun overlever, fordi han tilsyneladende får tilført vampyrblod i blodtransfusionen. I den første tid derefter kæmper han stædigt imod trangen til at dræbe for at få blod, men så møder han en gammel bekendt og hans underkuede kone. Hende bliver præsten så stærkt tiltrukket af, at han begynder at miste sin selvkontrollerende fornægtelse af både sex og blodtørst, og så begynder der at ske rigtig mærkelige ting.

”Thirst” er en bizar blanding af klassisk horror, erotisk thriller og sort komedie. Handlingen zigzagger i vidt forskellige retninger undervejs, så filmen nærmest består af en række små kapitler. ”Thirst” er i bund og grund en ganske klassisk vampyrhistorie om at falde for fristelserne i en verden, hvor religionen giver kun giver falsk tryghed over for drifterne, og folk ikke er særlig flinke mod hinanden. Men Park får serveret den på sin helt egen måde, der bliver ret rodet, fordi han skøjter rundt mellem filmens temaer med et glimt i øjet. ”Thirst” er nemlig ofte særdeles morsom i en slags socialrealistisk slapstick, samtidig med at den er voldsom og blodig.

Flere af de blodige scener er så også virkelig flot sat op i smukke billedkompositioner. I det hele taget er det en film på ekstremt højt teknisk niveau, også med usædvanligt elegant brug af steadicam-kørsler og fremragende lydklipning med effektiv brug af surround-lyd. Og selv om den virker lidt usammenhængende, er ”Thirst” altså virkelig underholdende, også med godt spil i de to hovedroller. Præsten spilles af én af de pt. største stjerner i asiatisk film, Song Kang-ho, mens hans femme fatale er en formentlig kommende storstjerne, Kim Ok-bin.

”Thirst” er lidt af en rodebutik, men også en overrumplende kreativ genfortælling af den klassiske vampyrmyte, som kobler spændingen med humor og også har den farligste vampyr, jeg længe har set. Og hvis du vil se den, så gør det i biografen - det har dens fremragende tekniske niveau fortjent. Det er også teknikken og æstetikken, som lige hiver den op på fem små stjerner hos mig.
Thirst