In Dreams...

5.0
Memento, Insomnia, Batman Begins, The Prestige, The Dark Knight... Vi ved vidst alle hvem vi snakker om, og nu har britiske Christopher Nolan gjort det igen. Han har skabt en af sommerens bedste film (måske endda årets bedste). En film der bedst kan beskrives som en 'thinking mans actionfilm' og helt sikkert en film, der skal ses et par gange før man opfatter alt det Nolan smider på i hovedet på os med stilsikker hånd.

Dem, der priser filmens "altoverskyggende originalitet" tror jeg bare er blevet desperate efter noget nyt og forfriskende efter et år fyldt med remakes, adaptation, genoplivninger af gamle følgeindustrier m.m. ELLER måske har de bare glemt, at der faktisk er mange film, der har berørt disse emner.

Matrix og dens hvad-er-virkelighed tematik, vil klart være på de flestes læber, når den diskussion skal tages op, men også en film som Total Recall har ´problematiseret ting som drømme, fortrængte minder etc. Smid lidt Mission: Impossible-planlægning og en knivspids James Bond-lignende actionscenarier i den gryde og du har Inception. Hvad Nolan så har gjort med disse inspirationskilder er at arrangere dem og tilføje et par nye plot-twists og originalt materiale, så filmen bliver hans helt egen.

Hovedplottet er faktisk snydende enkelt: I en tid fyldt med espionage i forretningsverdenen, findes en lille gruppe 'Extractors' hvis opgave er, at gå ind i andres drømme, for derved at stjæle tophemmelig information fra deres ofres underbevidsthed. Efter at have hørt dette og set reklamer fyldt med sindssyg action, troede jeg, at der her var tale om en heist-thriller, hvor en plan gik i vasken, og de nu skal ud af hovedet på deres offer inden der sker noget slemt. Alt dette er skam også til stede, men twistet er, at i stedet for at stjæle informationen, skal de plante en idé i hovedet på deres "klient" for derved at ændre dennes opførsel i vågen tilstand.

Hvor spændende det end lyder, bliver det kun bedre, når Nolan præsenterer holdets plan med at bruge drømme i drømme (og mere til) for at forvirre deres offer og samtidig bekæmpe klientens mentale forsvar i skikkelse af svært bevæbnede mænd og andet for at beskytte mod de ubudne gæster. Ind kommer også Mal ( Marion Cotlliard i en følelsesmæssigt ødelæggende rolle) som stammer fra hovedpersonen Cobbs skyld-hærgede psyke og som hele tiden springer frem som en trold af en æske for at plage ham. Men også det faktum, at hvad end der sker i de forskellige lag i drømmen påvirker hinanden internt, er også med til at holde tilskueren på mærkerne konstant.

På actionfronten virker filmen også ret godt, selvom de mange ildkampe på ski bliver en smule ensformige i længden og får en til at på, om Christopher Nolan nogensinde har drømt om at lave en Bond-film. Bedst er det, når Joseph-Gordon Levitt giver den gas i kampscener, hvor gangene og rummene konstant hvirvler rundt om ham og hans fjender og det faktum, at der er brugt roterende kulisser fremfor den nemme CGI-løsning gør disse scener endnu sjovere og smukke at se på.

Klipper Lee Smith jonglerer perfekt med alle de opragelser, Nolan smider hans vej uden at ry til den hektiske MTV-klippestil, og mon ikke en Oscar-nominering skulle være på sin plads? Det samme gør sig gældende for Wally Pfister (kameraarbejde), Guy Hendrix Dias (production design), de betagende visuelle effekter ekskveret af Chris Corbould og selvfølgelig Nolan selv for instruktion og manuskript.

På skuespillersiden skulle Cotlliard nævnes i en fantastisk rolle, men også Leo skal have et anderkendende nik, selvom rollen minder en smule om hans præstation i Scorseses ligeledes fremragende Shutter Island tidligere på året. Andre såsom Ellen Page, Tom Hardy, Cillian Murphy og Ken Wantanabe er også gode og gør, hvad man forventer (hvoraf Wantanabe og Gordon-Levitt er de bedste) men disse roller bliver aldrig helt foldet ud, og kunne have hjulpet til at gøre en allerede rigtig god film endnu bedre.

Selvom filmen ikke helt griber og ryster tilskueren i hvert et sekund i løbet af de 140 minutter, vil Inception helt sikkert sætte din hjerne til at arbejde på højtryk, hvadenten det gælder det sci-fi prægede spion/action element eller de psykologiske og filosofiske aspekter, der gennemsyrer filmen. Inception er kort sagt en intelligent actionthriller, der fungerer på mange niveauer og en film, der beviser at sommer-actionfilm ikke behøver at tale til laveste fællesnævner for at underholde masserne. 5 store stjerner til Nolan-brødrenes drømmefilm!

Inception