Blændende visuelt håndværk

4.0
I 2007 debuterede den berømte hollandske fotograf og musikvideoinstruktør Anton Corbijn som spillefilminstruktør med "Control", den glimrende biopic om Joy Divisions forsanger, Ian Curtis. Nu tager Corbijn så skridtet ud i ren fiktion med "The American", der handler om en amerikansk lejemorder, som pludselig selv bliver jaget. Han gemmer sig i en lille italiensk bjergby, hvor han påtager sig en opgave, mens han venter på at få afklaret, hvem det er, der er efter ham.

"The American" er hverken Bond eller Bourne, men en mere stille thriller om en tavs, småparanoid mand, der bliver besnæret af freden i den lille by, men også ved, at fortiden er ved at indhente ham. Han bliver spillet med vanlig pondus af George Clooney, der bare kan det der med at fylde en rolle ud med sin blotte tilstedeværelse (selv om det dog ikke er én af hans allerbedste roller). Clooney har åbenlyst god kemi med Violante Placido, der er god som den luder, hovedpersonen begynder at komme hos. Der er også en fin lille birolle til Paolo Bonacelli som byens præst.

Men den virkelige stjerne i "The American" er Corbijn, der med en flot afmålt instruktion og sublim sans for billeder sætter en stille-melankolsk stemning, der kun brydes af spændingsscenerne. De sidste bliver leveret simpelt og effektivt i kringlede italienske gyder, igen uden at det på nogen måde bliver en agentfilm.

"The American" er en fin lille film om en mand, der søger efter ny mening i sit liv, afviklet på dejligt gammeldags manér. Historien er set før, så den overrasker ikke rigtig, men til gengæld er filmen et stykke ultrasolidt håndværk, som især er en nydelse rent visuelt. Ikke kun fordi der er flotte billeder - det er der også - men fordi Corbijn i så høj grad følger princippet om "show, don't tell". Der er nærmest ikke én overflødig kameraindstilling i denne film, som er tæt på fem stjerner hos mig.
The American