Smukt socialrealisme!

5.0
Anmeldelse: "Winter's Bone"
af Martin Odgaard den 30. januar 2011

"Winter`s Bone" er et socialt-realistisk drama, hvor den unge 17 årige pige Ree, må kæmpe sig igennem diverse sociale forhindringer og fjender for at finde sin far, eller snare hvad der er sket med ham og ikke hvorfor. Alt imens hun skal passe og forsørge sin lillebror på 12 og sin lillesøster på 6 år, som hun bor i sin fars hus alene på landet med, et hus som faren har stillet som sikkerhed i kaution for retten. derfor er det meget vigtigt at hun finder sin far eller beviser overfor politiet at har er død. Hun lærer derfor sine søskende at klare og forsørge sig selv, med bedste overlevelses instinkt, og at skyde dyrene selv, ved at bruge et våben. Moderen kan heller ikke hjælpe da hun er psykisk syg, og ikke endgang kan hjælpe sig selv, så Ree må med hjælp fra hjælpsomme naboer og sin onkel, klare sig igennem udfordringerne.

"Winter's Bone" er et bemærkelsesværdigt ungpigeportræt, instruktør Granik udmaler i sin blot anden spillefilm. Stilistisk er "Winter's Bone" en socialkrimidramatisk film og har netop sin styrke i det upolerede, som giver dens handling et præg af autentisk liv og lidelse.

Glemmer man handlingen med tiden, der lidt vel langsomt foldes ud, glemmer man ikke hovedrollerindehaveren, Jennifer Lawrence. Man føler sig hele vejen i begavede fortælleres selskab, mens den subtile brug af musik både i og uden for Michael McDonoughs billeder er stemningsskabende såvel som medfortællende. Dens stille styrke kommer først og fremmest af dens nøgternt registrerende miljøbeskrivelser og fuldstændig suveræne skuespil som er tændt i et formfuldendt drama, der skal roses for aldrig at kamme over, selv om alle muligheder er til stede. Det er også et kompakt drama om ikke blot viljestyrke og rå overlevelsesinstinkt, men i lige så høj grad om familiesammenhold, der i Graniks sikre hænder rammer én så uforventet og flinthårdt mellem øjnene, at man ikke længere er i tvivl om dennes umådelige talent som filmskaber. Der er nogle rigtig fede stemningsbilleder, og der er nogle virkelig autentiske persontegninger, men historien foregår i et lidt for sløvt tempo uden de store dramatiske højdepunkter, så kedsomheden ligger visse steder lige under overfladen.. Men trods det har filmen meget mere at byde på end så meget andet, så den kan jeg rolig anbefale.

Er den en af 2011's bedste film? CarcajouHovedprisen på sidste års Sundance Festival gik til denne rå historie om 17-årige Ree, der bor i Ozark-bjergene i det amerikanske midtvesten og er blevet voksen før tid. Hun tager sig af sine to små søskende og sin psykisk syge mor, mens hendes far er væk. Det sidste bliver kritisk, da han er løsladt mod kaution, og politiet møder op og meddeler, at familien mister deres hjem, hvis ikke faderen dukker op igen. Og så må Ree på jagt efter sin far blandt områdets narkobryggende udskud.

"Winter's Bone" er amerikansk socialrealisme af den allerfineste slags, som tager seerne med til en verden, man sjældent hører om. I stil og stemning minder den ret meget om den også fantastiske "Frozen River". Den her historie er bare lidt skarpere - og en tand mere barsk.

Konklusion:

Jeg giver "Winter's Bone" ***** 5/6 stjerner
Filmen er et fantastisk stærkt og autentisk socialt drama med stærke skuespilspræstationer, men kommer meget nemt til at minde om noget man har set før, og så er tempoet i filmen lige lidt for langsomt til mig. Men er man til stille og rolige dramaer hvor alle kan følge med, er denne klart et biograf besøg værd!

Glæd jer til mine kommende anmeldelser på: "127 Hours", "The Green Hornet", "Hereafter" og "The Fighter" mf..
Winter's Bone