Dystert, lidt forudsigeligt, men mesterligt lavet

3.0
Hermed en lille "anmeldelse", som absolut skiller sig ud fra den store mængde af vildt begejstrede filmelskere. Jeg vil absolut istemme at filmen er fængslende og dragende etc., men desværre for denne biografgænger er det ikke det udelukkende for det gode. En ting er at skabe en film der er bygget omkring et så neurotisk univers, som hovedpersonens, hvis eneste forhold til livet er ballet, men at omtrent alt i filmen matcher dette, moderen, hendes konkurrerende kollegaer, etc. gør denne film til lidt af en anstrengelse at komme igennem. Der er ingen 'lyspunkter' og jeg synes at effekterne er for klichéagtige - pludseligt chock-agtige zooms, uskyldige dukker, som altid bliver så uhyggelige når man sætter dunkel musik og uvirkelige stemninger til, personer man ALDRIG ved hvor man har...etc. men samtidig må man jo medgive at det er yderst flot lavet. Det er dog altfor opskruet til min smag og dem som taler om seksualitet i denne film - tjah jeg synes overhovedet ikke at den rummer skyggen af ægte sanselighed - tværtimod snarere end slags pubertetsagtig anstrengthed. Alt er fordrejet intet er normalt og det gør at man på et tidspunkt får nok. Der findes mange film som både er fascinerende og frastødende på en gang og slipper godt afsted med det. Og sågar også film som bevæger sig i et slags kunstigtskabt univers som denne - jeg kommer til at tænke på filmen Moulin Rouge (2001) - men netop sidstnævnte synes jeg er et mesterværkt, da den har det hele - en god historie, det uforudsigelige, det smukke, skønheden, det uhyggelige, gruen - det tragiske etc. - netop de mange facetter, som kunne have gjort Black Swan til et langt mere interessant værk. Tjah - ikke alle har samme smag.
Black Swan