Filmfantasiens drengerøv

3.0
Instruktøren Robert Rodriguez forfriskede filmmediet med sin eksplosive filmfortælling "El Mariachi". Her var det fantasien og ikke økonomien, der var drivkraften. Hollywood blev med ét interesserede i den kun 23-årige filmmager. Rodriguez flyttede fra det glade amatørplan til et liv i filmens mekka. Her instruerede han den højoktane "Desperado" og genre-sjoverten "From Dusk till Dawn". I denne uge er Rodriguez så aktuel med sci-fi-splatter-komedien "The Faculty", der desværre bærer præg af, at Hollywoods pengemaskine har invaderet Rodriguez fantasi.

I 1991 lod Robert Rodriguez sig indlægge på et mexicansk hospital. Han tjente penge på at deltage i medicinske eksperimenter. Pengene skulle gå til at realisere hans drengedrøm om at instruere en actionfilm. Med de få penge på lommen, et gammelt kamera og et væld af venner i alle roller, gik Rodriguez i gang. De mange tekniske problemer, der tit var forårsaget af den manglende økonomi, fik Rodriguez til at vride sin fantasi. Kameravinklerne blev alternative, historien blev mere bizar, og tilsammen blev det til en gang grotesk tegneserieaction i filmen "El Mariachi".

Rebelske Rodriguez
Filmen høstede priser på flere af de alternative amerikanske filmfestivaler, og straks stod talentspejdere fra Hollywood på spring. Rodriguez instruktørdebut blev genfilmatiseringen af "El Mariachi", som fik titlen "Desperado" og havde superstjernen Antonio Banderas i hovedrollen. Under indspilningen af "Desperado" havde Rodriguez svært ved overgangen fra glad amatør til Hollywood-investering. Han lagde sig ud med filmens træge teknikere og overtog selv kameraet og filmklipperiet. Filmens producere var ved at rive håret af hinanden i økonomisk hysteri. Filmen leverede dog varen ved at være en toptunet actionfilm, garneret med et hidtil uset filmisk tempo og et herligt glimt i øjet. Rodriguez var en længe ventet filmrebel i Hollywoods tunge maskineri. Derefter fulgte "From Dusk till Dawn", der var et charmerende miskmask af psykopatisk roadmovie og vampyr-slasher. I Rodriguez tredje spillefilm "The Faculty", virker det desværre som om, at han er ved at overgive sig. Der må være gået Hollywood-penge i det, for den spektakulære fantasi mangler, og mainstream-tendenser har nu overmandet ham. Ole Bornedals løb ind i de samme problemer med sin film "Nightwatch", der ligesom "The Faculty" havde filmselskabet Dimension Film i ryggen.

Når stereotyper mødes
På Herrington High er alle ungdommens typer samlet. Vi møder bl.a. den nørdede Casey (Elijah Wood), roden Zeke (Josh Hartnett), den lækre Delilah (Jordana Brewster), enspænderen Stokely (Clea DuVall) og den nye elev Marybeth (Laura Harris). Disse helt forskellige unge må finde sammen, da en række underlige begivenheder ryster deres skole. Umiddelbart ser alt normalt ud, men det viser sig at skolens lærerstab er blevet invaderet af aliens. Langsomt er lærerne ved at sprede rumvæsnerne og overtage elevernes kroppe. Det bliver nu op til de fem unge at redde deres by og resten af jorden fra den totale invasion. Gruppen bliver rystet sammen i den fælles kamp, men paranoiaen lurer, for på overfladen ser det onde jo helt normalt ud. Hvis de skal gøre sig håb om at redde verdens befolkning, skal de finde og dræbe rumvæsnernes ophav, men det er lettere sagt end gjort. Så på deres hæsblæsende jagt venter der de unge helte masser af grimme overraskelser.

Dræberfilm
"The Faculty" savner den kultiske ironi fra "From Dusk till Dawn" og den åndeløse fortælleteknik fra "El Mariachi" og "Desperado". Det friske filmpust er forsvundet, fortælleglæden er pist væk og erstattet med en gængs science-fiction gyser, der sikkert falder i Hollywood-producenternes smag. Manuskriptet til "The Faculty" er forfattet af Kevin Williamson, der genoplivede og opfriskede slasher-genren med filmhittet "Scream". Ligesom Rodriguez har Williamson gjort det til en succesrig filmstil at blande ironi og pastiche, men stilen er allerede blevet plagieret til ukendelighed, og man har nu fået nok af de utallige unge-bliver-dræbt-på-stribe film, der hærger biograferne for tiden. Rodriguez og Williamson er simpelthen blevet indhentet af deres egen succes. Når Rodriguez-skuffelsen har lagt sig, øjner man, at "The Faculty" er en underholdende gyser, der står godt til en balje cola og en gang popcorn. "The Faculty" slår genre-kolleger som "Species" og "Alien 4" med flere længder. Den når ikke sit forbillede "De stjålne kroppe" til sokkeholderne, for den er på ingen måder overraskende. Men det, man ærgrer sig mest over i bif-mørket, er, at Hollywoods pengemænd endnu en gang har vundet over filmfantasiernes drengerøve.
The Faculty