Gode takter, men skidt slutsekvens

3.0
Actionthriller, der udspiller sig i og omkring Cape Town, hvor en yngre CIA-agent sidder og keder sig som ansvarlig for spiontjenestens lokale 'safe house'. Han får imidlertid sin sag for, da en berygtet CIA-afhopper søger tilflugt på byens amerikanske konsulat. Afhopperen bliver transporteret til afhøring i det sikre hus, men CIA er ikke de eneste, som er villige til at bruge alle midler for at få fat på ham.

"Safe House" er instrueret af svenske Daniel Espinosa, der her får sin Hollywood-debut efter at have skabt sig et navn med gangsterfilmen "Snabba cash". Denne film viser da også, at Espinosa har et grundlæggende talent for at lave hektisk action, for de mange jagtscener i "Safe House" fungerer rigtig glimrende. Samtidig er der en fin udvikling i hovedpersonens forandring, for han starter med at være systemtro og lettere naiv, men bliver i løbet af handlingen meget klogere på, hvor kynisk og forræderisk efterretningsverdenen er.

Filmen er på ingen måde original, men båret af Espinosas dynamiske instruktion og et solidt hold skuespillere fungerer den fint frem til historiens point of no return. Derfra falder handlingen desværre i de almindelige agentklicheer med lidt for meget dobbeltspil og luskede skurke, og det fører til en slutsekvens, hvor tingene lige kammer over i det utroværdige, inden alle ender så bliver pakket sammen i en letkøbt slutning, der ikke rigtig matcher de præmisser, filmen selv har sat op.

Blandt skuespillerne er det først og fremmest Denzel Washington, der skiller sig ud som afhopperen, som han spiller med en dejlig overlegen kynisme. Ryan Reynolds gør det o.k. som den godhjertede hovedperson, og derudover er der stærke navne som Sam Shepard, Brendan Gleeson og Vera Farmiga blandt filmens ledende CIA-folk.

Der er en del gode takter i "Safe House", inden den altså slutter dårligt af. Men den viser trods alt noget åbenlyst talent, og da den samtidig har været en kommerciel succes, kan man håbe på, at Daniel Espinosa får lov til at bevæge sig videre til projekter, hvor der er brugt flere kræfter på et sammenhængende manuskript. Han kan i hvert fald helt tydeligt noget med spændingsfilm.
Safe House