Leth junior viser flair i opstyltet kupfilm

3.0
For seks år siden fulgte Asger Leth i far Jørgens fodspor med dokumentarfilmen "Ghosts of Cité Soleil" om banderne fra slumområdet i Haitis hovedstad. Leth juniors evne til at fortælle en spændende historie blev bemærket i hele verden, og det førte til flere tilbud om at lave spillefilm - og han valgte altså "Man on a Ledge".

Titlens mand kravler ud på gesimsen højt oppe i et hotel på Manhattan. Det vækker opsigt, og både politi og tilskuere strømmer til for at følge det formodede selvmordsforsøg. Men det viser sig hurtigt, at hovedpersonen ikke kun er der for at begå selvmord. Han er en undveget fange, der vil bevise sin uskyld, og det har forbindelse til et dristigt diamantkup, som foregår samtidig.

"Man on a Ledge" er også spillefilmdebut for manuskriptforfatter Pablo F. Fenjves, der har lavet et ekstremt konstrueret og opstyltet plot. Men et langt stykke ad vejen betyder det faktisk ikke noget, for filmen er grundlæggende en avanceret kupfilm, og lige præcis den genre kan godt tåle et søgt plot. Desværre går det så ret galt i de sidste 15-20 minutter, hvor filmen smider al logik over højre skulder og i stedet går amok i action på kryds og tværs, inden den lander på en ualmindeligt usandsynlig afrunding.

Men det lykkes altså Leth at holde spændings- og underholdningsniveauet ganske fint oppe, inden filmen taber hovedet til sidst. Ved ganske simpelt at sørge for, at der er gang i den - og så i øvrigt heller ikke lade filmen tage sig selv mere alvorligt end højst nødvendigt.

I hovedrollen gør Sam Worthington det rigtig solidt, godt flankeret af Elizabeth Banks som den trætte og tømmermandsramte forhandlingsekspert, der skal forsøge at overtale ham til at lade være med at springe. Derudover tager filmen en del billige point via makkerparret Jamie Bell og Genesis Rodriguez som hovedpersonens hjælpere. Især Rodriguez' rolle er én, man enten vil elske eller hade. Jeg morede mig fint over hendes spil, selv om det virkelig er fjollet karikeret.

I størstedelen af filmens spilletid var jeg egentlig o.k. underholdt af "Man on a Ledge", især i betragtning af, at dens plot er så konstrueret, som tilfældet er. Det er så absolut underholdning i den lette ende, Asger Leth her er blevet sat til at lave, men man kan godt se, at han har flair for at dosere tempo og intensitet. Desværre for ham var filmen ikke nogen kommerciel succes i USA, så selv om man forstår, hvorfor der var bud efter ham, skal han muligvis kigge i andre retninger efter sit næste filmprojekt.
Med livet som indsats